NPO 1

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk
NPO 1
NPO 1
Lansert2. oktober 1951; 68 år siden (1951-10-02)
Eid avNPO
SlagordWij zijn 1 (Vi er 1)
LandNederland Nederland
HovedkvarterHilversum
Tidligere navn:NTS (1951–1964)
Nederland 1 (1964–2014)
Søsterkanal(er)NPO 2
NPO 3
NettsideOffisielt nettsted

NPO 1 (forkortelse for Nederlandse Publieke Omroep 1) er Nederlands eldste og største tv-kanal, grunnlagt 2. oktober 1951. NPO 1 er en av tre riksdekkende offentlige tv-kanaler og er underlagt kringkastingsorganisasjonen NPO. Kanalen har hatt flere navn, først NTS frem til 1964, og fra 1964 til 2014 het den Nederland 1. I 2016 hadde NPO 1 en markedsandel på 21,9 prosent, noe som gjorde den til den mest sette kanalen i landet.[1]

Bakgrunn[rediger | rediger kilde]

Nederlandsk fjernsynshistorie strekker seg tilbake til 1930-årene, og blant pionerene var det nederlandske teknologoiselskapet Philips.[2] Etter krigen gikk flere av landets uavhengige kringkastingsselskaper i gang med å prøve ut fjernsynssyndinger, og i 1951 gikk kringkasterne AVROKROVARA og NCRV sammen om å etablere NTS (Nederlandse Televisie Stichting). Den første sendingen gikk fra et studio i Bussum om kvelden 2. oktober 1951. De første sendingene ble kringkastet fra Lopik og etter hvert Hilversum. I 1958 startet NTS med faste nyhetssendinger.[2]

I likhet med resten av Europa vokste fjernsynets popularitet utover i 1960-årene. Sendetiden økte til 30 timer i uken i 1962, og to år senere ble Nederlands andre offentlige tv-kanal etablert. Den nye kanalen fikk navnet Nederland 2, mens NTS ble omdøpt til Nederland 1.[3] Farge-tv-sendinger startet i 1967, og en tredje kanal, Nederland 3, startet sendinger i 1988.[4]

De tre offentlige kanalene har blitt omstrukturert flere ganger, senest i 2006 og 2009, da kanalene kom under administrasjon av NPO. I 2014 ble de tre tv-kanalene omdøpt til NPO 1, 2 og 3, og de fikk felles grafisk uttrykk.[5]

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ «Jaarrapport tv 2016 – årsrapport for nederlandsk fjernsyn» (PDF). Stichting Kijkonderzoek. 18. januar 2017. Besøkt 10. desember 2017. 
  2. ^ a b «Historie televisie 1950 - 1959 - Beeld en Geluid Wiki». wiki.beeldengeluid.nl (nederlandsk). Besøkt 10. desember 2017. 
  3. ^ «Historie televisie 1960 - 1969 - Beeld en Geluid Wiki». wiki.beeldengeluid.nl (nederlandsk). Besøkt 10. desember 2017. 
  4. ^ «Historie televisie 1980 - 1989 - Beeld en Geluid Wiki». wiki.beeldengeluid.nl (nederlandsk). Besøkt 10. desember 2017. 
  5. ^ «Dutch public broadcasters rebranded: NPO replaces Nederland - DutchNews.nl». DutchNews.nl (engelsk). 14. juli 2014. Besøkt 10. desember 2017. 

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]