China News Analysis

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk

China News Analysis var en nyhetsbulletin som analyserte kinesisk politisk og sosial utvikling. Nyhetsbrevet ble grunnlagt ved University of Hong Kong i 1953 av den ungarske fader Laszlo Ladany fra jesuittordenen, som var dets enerste redaktør fra 1953 til 1982. Ifølge Ladany var det samtidens «eneste engelskspeåklige newsletter om Kina basert på kinesiske kilder»,[1] publisrt «i den hensikt å assistere alle som ønsket å følge med på begivenheter inne i Kina».[2]

Ladany ville ikke ta imot pengestøtte; alt måtte bære seg ved abonnementer. Slik mente han at man best sikret at analysene ikke ble influert av donorkrefters særlige interesseområder.

Analysene var basert på sendinger i kinesisk radio og nyheter i den kinesiske kommunistiske presse som man kunne få tak i. Det var særlig viktig for ham å få tak i lokal- og regionalaviser; hovedavisene som Renmin Ribao var tilgjengelige for de fleste, men der ble det ikke foretatt sammenlignende analyser fra område til område. Ladany dannet så å si skole for det miljø av Chinawatchers som senere begynte å oppstå for alvor i første halvdel av 1960-årene.

Ladany har heller ikke opptatt av å videreformidle utenlandske aktørers og akademikeres vurderinger; hans CNA skulle bygge ene og alene på kinesiske kilder. Nyhetsanalysene ble raskt meget ettertraktede i diplomatiske kretser og i forskermiljøer, og var kjent for sin dype innsikt og objektivitet. Han er kanskje særlig kjent for å ha forutsett den ellers meget overraskende omveltningen som er blitt kjent som kulturrevolusjonen. Kinesiske ambassader utenlands skaffet seg også abonnenter, og leste CNA ikke bare som del av diplomatiet vanlige overvåkningsoppdrag, men vel så meget for at diplomatene selv skulle få en dypere og mindre ideologisk fargelagt oppfatning av utviklingstrender i hjemlandet. Det amerikanske forsvarsdepartement var også blant interessentene, og da CNA i 1979 bragte en analyse av det kinesiske forsvar i forbindelse med uroligheter ved den sino-vietnamesiske krig og spenningene mellom Kina og Sovjetunionen.

Frt ble publisert ukentlig frem til 1979, og deretter annenhver uke. Etter at Ladany gikk av dom refaktør, bar det et kort opphold frem til januar 1984, da nyhetsbrevet fortsatte under ent ny redaksjonsgruppe. Det flyttet til Taiwan i 1994, og fortsatt frem til desember 1998.[3]

Simon Leys beskrev journalen som «compulsory reading for all those who wished to be informed of Chinese political developments—scholars, journalists, diplomats.» Dens verdi lå i at all informasjon og analyse bygget på kinesiske offisielle nyhetskilder.[4]

Litteratur[rediger | rediger kilde]

  • China News Analysis (1248 utgivelser under L.Ladany) – China News Analysis (1953-1998; Hong Kong til 1994, deretter Taipei) Ukentlig 1953-1978, Annenhver uke 1979-1984, to ggr månedlig 1985-1998. Red. Laszlo Ladany S.J. 1953-1982; Redaksjonskomite pp. Maurice Brosseau S.J., Dominique Tyl S.J., Michel Masson S.J., Yves Nalet S.J. 1983-1998. Utgivelse suspendert noen mndr 1983-1984.

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ China News Analysis, No. 145, August 24, 1956, s. 5
  2. ^ China News Analysis, No. 1, August 25, 1953, s. 1
  3. ^ The Ricci Institute Library Online Catalogue, China News Analysis, 1953-1998.
  4. ^ Simon Leys: "The Art of Interpreting Nonexistent Inscriptions Written in Invisible Ink on a Blank Page", The New York Review of Books, Oct 11 1990