BarentsObserver

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk

BarentsObserver ble først etablert som internettbasert nyhetstjeneste i oktober 2002 under navnet Barentsnews av journalist Atle Staalesen i Kirkenes. I september 2003 skiftet tidsskriftet navn til BarentsObserver. Fra 2005 til 2015 ble BarentsObserver drevet av det norske Barentssekretariatet.[1]. I oktober 2015 sluttet alle ansatte i BarentsObserver, og startet det uavhengige nyhetsnettstedet The Independent Barents Observer. BarentsObserver ble som en konsekvens nedlagt som nyhetsstjeneste.

BarentsObserver.com var en åpen internettbasert nyhetstjeneste med nyheter om og fra Barentsregionen. Nettstedet publiserte nyheter fra Norge, Sverige, Finland og Russland. Nyhetsnettstedet BarentsObserver ble ikke redigert ikke etter Redaktørplakaten.

Oppsigelsessaken 2015[rediger | rediger kilde]

Høsten 2015 valgte styret for Barentssekretariatet å avskjedige daværende redaktør Thomas Nilsen.[2] Konflikten mellom redaktør og eiere skyldtes lang tids uenighet og ordskifte om hvorvidt nettstedet skulle redigeres og organiseres i tråd med prinsippene i Redaktørplakaten. Nilsen etablerte deretter The Independent Barents Observer.

Konflikten og oppsigelsessaken fikk stor oppmerksomhet i norske medier[3] og reaksjoner fra de norske presseorganisasjonene[4] Norsk Redaktørforening og Norsk Journalistlag.[5]

Redaktører[rediger | rediger kilde]

  • Trude Pettersen (2015)
  • Thomas Nilsen (2009–2015)
  • Atle Staalesen (2002–2009)

Se også[rediger | rediger kilde]

Referanser[rediger | rediger kilde]

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]