3+

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk
For den danske kanalen med samme navn, se 3+ (danmark)
3+
Lansert1. juli 1996
Nedlagt1. oktober 1996
Eid avKinnevik (Modern Times Group)
LandNorge Norge
Søsterkanal(er)TV3

3+ (også kjent som TV3+) var en reklamefinansiert norsk riksdekkende TV-kanal som eksisterte noen måneder i 1996. Kanalen startet sine sendinger den 1. juli 1996 og opphørte allerede den 1. oktober samme år. 3+ ble skapt som en konsekvens av en sammenslåing av de tre kanalene TV6 Norge, ZTV Norge og Sportskanalen. Den hadde meget lave seertall og ble derfor avviklet etter tre måneders drift.

Morten Støvre var daglig leder for kanalen. Den hadde 38 ansatte.[1]

Konsept/innhold[rediger | rediger kilde]

Kanalen kjørte ungdommelig med ZTV på ettermiddag og tidlig kveld. Deretter var det bred underholdning med innkjøpte talk show som The Late Show with David Letterman og Ricki Lake. I helgene viste kanalen sport.[2]

3+ (og TV6) sendt 270 episoder av det amerikanske talkshowet til Ricki Lake. Programmet var 3+ mest sette program og da kanalen ble nedlagt ble programmet flyttet over til TV3.[3]

Kanalen sendte også mange program i reprise. Noe som forøvrig kom til yttrykk hos Dagbladets TV-anmelder da kanalen viste filmen Bruce Lee Fights Back flere ganger over kort tid. «...vist utallige ganger på denne kanalen. Er det ikke snart på tide å kjøpe inn en ny film?», skrev TV-anmelderen.[4]

Søsterkanaler[rediger | rediger kilde]

De danske kanalene ZTV Danmark, TV6 Danmark og Sportskanalen gjennomgikk en tilsvarende prosess i 1996 og ble til TV3+.[5]

Seertall og dekningsgrad[rediger | rediger kilde]

Kanalen hadde like etter lanseringen en dekningsgrad på 27% (ca. 1 million potensielle seere).[6]

Ricki Lake var kanalens meste populære program med opp til 18 000 seere. Egenproduserte programmer fra ZTV-redaksjonen ble sett av rundt 5000 personer. Blant annet POP TV Live.[7]

En måling utført i september viste at kanalen hadde mindre enn 10 000 seere på 80 prosent av programmene.[8]

Avvikling[rediger | rediger kilde]

Den 1. oktober avviklet kanalen sine sendinger med øyeblikkelig virkning. Kanalen hadde da slitt med svært lave seertall og tilsvarende dårlig økonomi. Styret Modern Times Group, som stod bak 3+, mente i tillegg at den forsterkede konkurransen etter at NRK2 kom på luften og det faktum at kanalen ikke oppnådde noen avtale om videresending via Norsk Lokal TVs stasjoner, var medvirkende til at kanalen måtte legges ned. Kalle Lisberg i TV3 opplyste i tillegg at driftsunderskuddet for 3+ var på vel 30 millioner kroner.[1] Både ledelsen og medarbeiderne i kanalen gav distribusjonen skylden for at kanalens avvikling. Kanalen valgte å satse på digital distribusjon og ifølge kanalsjefen var det noe som var litt forut for sin tid. På grunn av dette kunne bare 28 prosent kunne få kanalen inn i stua si og dermed sviktet annonsørene.[7]

Personer i kanalen[rediger | rediger kilde]

Referanser[rediger | rediger kilde]