Radio Maryja

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk

Radio Maryja er en polsk radiostasjon med nasjonalkatolsk profil, med sete i Polen. Den ble grunnlagt av redemptoristpateren Tadeusz Rydzyk og beskjeftiger seg med religiøse temaer.

Historie og utbredelse[rediger | rediger kilde]

Radiostasjonen ble grunnlagt 8. desember 1991, og sendte sitt første program våren 1992. Radioen melder seg med ordene «her er Radio Maryja, den katolske stemmen i ditt hus. Lovet være Jesus og jomfruen Maria». Ifølge egne opplysninger produseres stasjonen av seks prester, tre nonner og omkring 200 legfolk, og blir finansiert av gaver og sponsorer. Programmet består hovedsakelig av bønn og sakral musikk, som avbrytes av reportasjer, kommentarer og lyttertimer, hvor representanter for kirke, politikk, næringsliv og kultur inviteres til diskusjon.

I underkant av 80 prosent av polske husstander kan motta Radio Maryja, og radiostasjonen har omkring 2,92 % (ca. 1 million) lyttere. Flertallet (70 %) utgjøres av personer over 60 år. Radioen sender også over satellitt til andre europeiske stater og til USA.

Politisk innflytelse[rediger | rediger kilde]

De høyreorienterte partiene PiS og LPR har forbindelser med radiokanalen, som det blir hevdet blander seg ensidig inn i politikken. Politikere fra regjeringen høres oftere i Radio Maryja enn i andre medier.

Kritikere mener særlig at Radio Maryja har en euroskeptisk, homofob samt radikalt konservativ og xenofob karakter, og den er blitt spesielt kritisert for sitt angivelig antisemittiske innhold, og mer nylig også for angrep på pave Benedikt XVI.

Tilhengerne mener at radioen driver med evangelisering og beskjeftiger seg med samfunnsspørsmål, mens de kontroversielle utsagnene er av sjelden, insidensiell karakter og kommer hovedsakelig fra lytterne, og ikke radioens arbeidere.

Påstander om antisemittisme[rediger | rediger kilde]

Ifølge det polske medieetikkrådet har Radio Maryja flere ganger hevdet at jødene profitterer på holocaust. Den siste overlevende av lederne fra Warszawa-oppstanden, Marek Edelmann, har oppfordret den polske regjeringen til å gripe inn mot kanalen.

Underslag[rediger | rediger kilde]

I årene 1997 og 1998 samlet bedriften inn noen millioner zloty som angivelig skulle brukes til å redde et verft, men Rydzyk spekulerte bort pengene på børsen ifølge den polske avisen Gazeta Wyborcza. Opposisjonen i det polske parlamentet krevde saken skulle undersøkes.

Radiokanalens kasserer kjøpte 34 prosent av byggeforetak, ESPEBEPE, men foretaket gikk konkurs og kanalen satt igjen med fire millioner zloty i gjeld.

Konflikt med Vatikanet[rediger | rediger kilde]

Vatikanet skrev i et brev til de polske biskopene: «Den Hellige Stol ber inntrengende de polske biskoper om å overvinne vanskelighetene forårsaket av enkelte av radioens programmer og aktiviteter». Den apostoliske nuntius til Polen forlangte at kirken i Polen måtte gå imot radiokanalen. Det mangler for øvrig ikke kritikk fra kirkens side i Polen, som har tatt avstand fra radioens innhold.

I en skarp reaksjon fra Radio Maryja het det bl.a. at Benedikt XVI har «ingen moralsk ryggrad».

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]