Odd F. Lindberg

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk

Odd Freddy Lindberg (født 1945) er en tidligere norsk selfangstinspektør: Han ble landskjent over natta i 1989 da NRK viste en omstridt dokumentarfilm om selfangst han hadde laget mens han var frivillig selfangstinspektør ombord på selfangstskøyta «Harmoni». Den negative oppmerksomheten Lindberg møtte fra såvel selfangere som norske myndigheter, ble etter hvert så voldsom at han valgte å flytte fra landet og bosatte seg med sin familie i Sverige. Han flyttet senere tilbake til Norge.

Fram til 1988, året da han fremla en offisiell rapport for Fiskeridepartementet om det han mente var ulovlige forhold i selfangsten, ble Lindberg ansett som polarviter og omtalt i media som forsker. Han hadde lagd dokumentarfilmer og virket som journalist, forfatter og fotograf. Rapporten ble i sin helhet offentliggjort i juli 1988 i Bladet Tromsø, til tross for at Fiskeridepartementet hadde unndratt den offentlighet.

Saken satte spørsmålet om ytringsfrihetens stilling i Norge på dagsorden, og særlig dens stilling i forhold til hensynet til personvernet, i dette tilfelle personvernet til de selfangerne som hadde deltatt i det som internasjonalt ble oppfattet som inhuman og brutal nedslakting av selunger («kvitunger») med hakapik. I rapporten fra 1988 hadde Lindberg hevdet at sel ble flådd levende, og at fangstfolkene påførte selen lidelser bevisst.

Avisa ble saksøkt av selfangerne og dømt i to rettsomganger til å betale erstatning. Høyesterett avviste saken, og dommen ble stående inntil menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg i mai 1999 opphevet den. Dommen fra Strasbourg utvidet norske mediers adgang til å offentliggjøre offentlige dokument selv om disse kan være en belastning for enkeltmennesker.

Lindberg ble selv saksøkt for ærekrenkelse av selfangerne, og i 1990 dømt til å betale 390 000 kroner til 19 selfangere. Dette klarte ikke Lindberg å betale, og han flyttet til Sverige. I 2008 ble gjelden slettet.[1]

I 1994 viste det norske fjernsynsselskapet TV2s reportasjeprogram Dokument2 en svensk film som sterkt kritiserte Norges behandling av Lindberg, og anklaget Norge for å la injuriesøksmål stanse viktig debatt. Da ble også redaksjonen for Dokument2 saksøkt for injurier. En gruppe selfangere reagerte på at programmet viste bilder av dem mens de fanget sel. Bildene var tatt av selfangstinspektør Lindberg som hevdet disse dokumenterte ulovlige fangstmetoder. En domstol hadde tidligere gitt selfangerne medhold i at bildene var injurierende og forbudt visning av dem. Dokument2s redaktør Gerhard Helskog argumenterte for at publikum hadde rett til å få vite hva som skjedde på fangstområdene, og vant fullstendig. Dommen markerte en utvidelse av ytringsfrihetens rammer i Norge.

Se også[rediger | rediger kilde]

Kilder[rediger | rediger kilde]

  • Markus Markusson (8. februar 1999). «Ti år som «sel-judas»». Dagbladet. Besøkt 11. juli 2006.   kommentarartikkel
  • Jógvan H. Gardar (10. februar 2006). «En folkefiende vender hjem». Ny Tid. Besøkt 11. juli 2006.   kommentarartikkel

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ http://www.f-b.no/article/20080627/NYHET/583241932/1220/NYHET

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/08/24/474834.html