New York Post

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk
New York Post
Type Dagsavis
Format Tabloid
Grunnlagt 1801
Eiere News Corporation
Redaktør(er) Col Allan
Språk Engelsk
Opplag 724.748 daglig
439.202 søndagsutgaven
Hovedkvarter 1211 Avenue of the Americas
New York, New York 10036
USA
Nettsted nypost.com

New York Post er den 13. eldste avisen som gis ut i USA, og den eldste som gis ut som dagsavis. Siden 1976 har den vært eid av Rupert Murdoch gjennom selskapet News Corporation. Avisen er opplagsmessig blant de 10 største som gis ut i USA.

Historie[rediger | rediger kilde]

I begynnelsen[rediger | rediger kilde]

Avisen ble grunnlagt av Alexander Hamilton høsten 1801 under navnet New-York Evening Post, en fullformatavis, i motsetning til dagens tabloidformat. Aksjonærene som investerte sammen med Hamilton inkluderte flere medlemmer av Føderalistpartiet, som var misfornøyd med valget av Thomas Jefferson som president og den økte populariteten Det demokratisk-republikanske parti kunne nyte. William Coleman ble valgt til avisens første redaktør. Den mest berømte redaktøren på 1800-tallet var likevel William Cullen Bryant, som var en sterk tilhenger av alkoholforbud. Avisen ble så respektert med Bryant som redaktør, at selv den engelske filosofen John Stuart Mill omtalte den som hederlig i 1864.

I 1881 tok Henry Villard kontroll over avisen, og i 1897 overlot han driften til sin sønn, Oswald Garrison Villard, som var svært opptatt av å bedre livsvilkårene for mørkhudede amerikanere. Villard solgte avisen i 1918 etter omfattende rykter om at han hadde støttet Tyskland under første verdenskrig. Disse ryktene hadde påvirket opplaget, den nye eieren Thomas Lamont, en seniorpartner i selskapet J.P. Morgan, ikke klarte å få til overskudd med den; han solgte det derfor til 34 investorer med bakgrunn fra finansnæringen og politikk, ledet av Edwin F. Gay, amanuensis på Harvard Business School.

Den konservative Cyrus H. K. Curtis kjøpte avisen i 1924, og gjorde den om fra en sensasjonsavis til en seriøs avis i tabloidformat for en kort periode. I 1934 ble avisen kjøpt av J. David Stern, som tok avisen tilbake til fullformatet, samt fra konservativ til liberal profil, og endret navnet til New York Post.

Dorothy Schiff kjøpte avisen i 1939 og oppnevnte sin ektemann George Backer som redaktør. Hennes andre redaktør (og ektemann) Ted Thackrey i 1942. De byttet også tilbake til tabloidformat dette året. I 1949 ble James Wechsler redaktør i avisen. I 1961 ble Paul Sann gitt jobben med å redigere nyhetene. Under Schiffs eierskap var New York Post avisen som talte fagforeningene og liberalismens sak.[trenger referanse]

I 1976 ble New York Post kjøpt av Rupert Murdoch for 30 millioner dollar. På dette tidspunktet var avisen den eneste ettermiddagsavisen som hadde overlevd i byen.

Murdoch tar over[rediger | rediger kilde]

Til tross for at avisen hadde et veletablert rykte som en liberal og politisk sosialistisk avis, klarte Murdoch fort å farge den blå.

Han lot også avisen ta etter de britiske tabloidavisene, og den mest berømte forsiden ble trykt 15. april 1983 med overskriften: Hodeløs kropp i toppløs bar. New York Post kopierte også den berømte GOTCHA-overskriften[klargjør] fra The Sun (ved senkingen av ARA «General Belgrano» under Falklandskrigen), men i sin versjon (noen år senere) refererte den til Abu Musab al-Zarqawis død.

I 1988 ble Murdoch tvunget til å selge avisen til Peter S. Kalikow, på grunn av regler som hindret krysseierskap innenfor amerikansk medieindustri. I 1993 da Kalikow gikk konkurs, kjøpte han tilbake avise fra Kalikows konkursbo. Årsaken til at dette gikk nå, var at svært mange politikere, inkludert Mario Cuomo (Den demokratiske guvernøren for New York) gikk inn for at han skulle unntas fra de føderale reglene som gjorde at han måtte selge avisen noen år tidligere.

Priskrig[rediger | rediger kilde]

Opplaget til New York Post falt kraftig de siste årene Schiff var eier. Fra 700.000 i opplag på slutten av 60-tallet, til omkring 418.000.

Da Murdoch satte ned prisen på avisen fra 50 cent til 25 cent, i oktober 2006, gikk opplaget i været, og avisen gikk for første gang forbi konkurrenten Daily News. Noen mener The New York Times aldri kan gå med overskudd så lenge Daily News ikke går inn.[trenger referanse] De beskylder Murdoch for å dumpe prisen for å forsøke å bli eneaktør på markedet.

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]

Kilde[rediger | rediger kilde]

Engelsk wikipedia