Kyunghyang Shinmun

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk
Kyunghyang Shinmun
Hangul: 경향신문
Hanja: 京鄕新聞
RR: Gyeonghyang Sinmun
MR: Kyŏnghyang Sinmun
Type Dagsavis
Format Fullformat
Grunnlagt 6. mai 1946
Eiere Kyunghang Sinmun Corp.
Språk papir: koreansk, nett: koreansk, engelsk, kinesisk, japansk
Politisk Sentrum-høyre
Opplag ca. 293 000
Hovedkvarter Jung-gu, Seoul
Hjemmeside www.khan.co.kr

Kyunghyang Shinmun (eller Kyunghang Sinmun) er en sørkoreansk dagsavis som gis ut i Seoul. Navnet betyr «By og land avis».[1] Avisa kom ut første gang i 1946 og var tidligere eid av chaebolet Hanwha.[2] Avisa heller sammen med The Hankyoreh mot en mer regjeringskritisk holdning i sin rapportering. Kyunghyang Shinmun ble midlertidig lagt ned av myndighetene i mai 1959 for å ha trykket falske ledere.

Hanwha gav opp kontrollen over avisa som en følge av Asiakrisen samtidig som konkurrenten Hyundai gav opp å gi ut avisa Munhwa Ilbo.[2]

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ «Korean Priest Who Fled Iron Curtain Preaches Here». The Pittsburgh Press. 18. mai 1950. Besøkt 10. januar 2011. 
  2. ^ a b Shelton A. Gunaratne (2000). «Handbook of the media in Asia». Sage Publications. ISBN 9780761994275. Besøkt 10. januar 2011. 

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]