Wenhuibao

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk

Wenhuibao (kinesisk: 文汇报; pinyin: Wén Huì Bào) er en kinesisk avis i Shanghai.

Wenhuibao ble grunnlagt i 1938 av venstreorienterte intellektuelle rundt forfatteren og journalisten Ke Ling. Under de påfølgende år ble den to ganger innstilt av myndighetene på grunn av sin venstreorienterte kurs.

I begynnelsen av 1956 ble avisen tvunget til å flytte til Beijing, og der fikk den det nye navnet Jiaoshibao (læreravisen). Men som en følge av hundre-blomster-kampanjen kunne den i 1956 gjenoppta sin drift i Shanghai. Under sin utgiver Xu Zhucheng ble Wenhuibao en av de aviser som klarest utøvde kritikk, og den ble derfor ikke lenge etterpå utsatt for angrep fra Mao Zedong.

I 1960-årene kom Wenhuibao under kontroll av Jiang Qings og Zhang Chunqiao, og det var gjennom denne avisen at de gikk til angrep på historikeren Wu Han. Den artikkel i avisen som gikk til angrep på Wu Hans drama «Hai Rui avsettes fra embedet» var et av startskuddene for kulturrevolusjonen. Den 4. januar 1967 ble avisen overtatt av enheter fra rødegardistene.

I 1980-årene gjenutkom Wenhuibao og vokste til en populær avis med et opplag på hele 1,8 millioner.

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]