Lunds Dagblad

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk

Lunds Dagblad var en svensk dagsavis, utgitt i Lund i nesten to hundre år fra 1774 eller 1775 til 1970.

Avisen begynte å utkomme i 1775 (1774?) som Lunds Weckoblad, med Gustaf Sommelius som grunnlegger. 1783—1812 ble den kalt Nytt och gammalt og 1813—97 Lunds weckoblad Nytt och gammalt,[1] samt 1938—39 Skånetidningen Lunds dagblad.[2]

Thomas Thorild, Esaias Tegnér og Bengt Lidner har bidratt til avisen og blant redaktørene kan nevnes Lars Johan Colling, Anders Lidbeck, Fredrik Johan Berling, Edward Berling og A. F. Mathson.[1]

1864-66 utkom avisen med to nummer i uken og 1867-1896 med tre før den i forbindelse med bytte av navn til Lunds Dagblad i 1897 ble det en dagsavis. Fra 1960 og fram til den ble nedlagt i desember 1970 gikk avisen imidlertid tilbake til ukentlig utgivelse. Lunds Dagblad var da Sveriges eldste frittstående avis og den eldste avisen i Skåne, uansett kategori.

Lunds Dagblads politiske orientering var konservativ, men i 1938 ble den organ for Folkpartiet.[2] Til de mer kjente medarbeidere hørte Ture Sjögren og Alfred Fjelner. Også mange framstående lærere ved Lunds universitet medvirket regelmessig i avisen. Redaktører har blant andre vært Lars Johan Colling, Anders Lidbeck, fil. dr Fredrik Johan Berling, Edward Berling, A. F. Malhson, Gustaf E. Ericson (1923—35), Eric Ramm-Ericson (1935—38), Daniel Viklund (1938—39), Gösta Åkerholm (1939—50) og Martin Granning (1950-).[2]

Avisens fremste lokale konkurrent var fra 1856 til 1921 den liberale Folkets Tidning og seinere Sydsvenska Dagbladet.

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ a b Carlquist, Gunnar, red. (1937). Svensk uppslagsbok. Bd 17. Malmö: Svensk Uppslagsbok AB. s. 841. 
  2. ^ a b c Svensk Uppslagsbok[død lenke]