Iry-Hor

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk
Iry Hor
Farao av Øvre Egypt
Fødtca. 3200-tallet f.Kr.
Gravlagt Umm el-Qa'abRediger på Wikidata
Barn Ka(?)
Beskjeftigelse OverhodeRediger på Wikidata
Nasjonalitet Oldtidens EgyptRediger på Wikidata
TitlerFarao

Iry-Hor eller Ro (som lest av egyptologen Flinders Petrie) var en predynastisk farao i Øvre Egypt i løpet av det 32 ​​århundre f.Kr. Iry-Hors eksistens ble diskutert, med egyptologen Toby Wilkinson som bestrider lesningen og betydningen av navnet hans. Fortsatte utgravninger på Abydos på 1980- og 1990-tallet og funnet i 2012 av en inskripsjon av Iry-Hor på Sinai bekreftet imidlertid hans eksistens.

Navn[rediger | rediger kilde]

Iry-Hors navn er skrevet med Horus-falkhieroglyfen (Gardiner-skilt G5) over en munnhieroglyf (Gardiner D21). Mens den moderne lesningen av navnet er "Iry-Hor", leste Flinders Petrie, som oppdaget og gravde ut Iry-Hors grav på slutten av 1800-tallet, den "Ro", som var den vanlige lesningen av munnhieroglyfen ved tid. Med tanke på den arkaiske karakteren av navnet, viste oversettelsen seg vanskelig, og i mangel av bedre alternativ foreslo Ludwig D. Morenz at den bokstavelige oversettelsen beholdes ved å gi "Horus munn". På 1990-tallet oversetter Werner Kaiser og Günter Dreyer Iry-Hors navn som "Companion of Horus". Toby Wilkinson, som bestridde at Iry-Hor var en konge, oversatte skiltene som "Kongenes eiendom". Etter utgravningene ved Abydos og funnet av en inskripsjon av Iry-Hor på Sinai i 2012, blir Wilkinsons hypotese nå avvist av de fleste egyptologer, og Iry-Hor er allment akseptert som en predynastisk konge av Egypt.

Egyptologene Jürgen von Beckerath og Peter Kaplony avviste også innledningsvis identifiseringen av Iry-Hor som konge og foreslo i stedet at de kjente inskripsjonene refererer til en privatperson hvis navn skal leses Wer-Ra, wr-r3 (lit. "great munn "), dvs. lese fuglen over munnskiltet som svelghieroglyfen G36 i stedet for Horus-falk. De oversatte navnet som "talsperson" eller "sjef". Fortsatte utgravninger av Iry-Hors grav ved Abydos av Günter Dreyer slo imidlertid fast at graven hadde samme dimensjoner og utforming som Ka og Narmer, og må derfor ha tilhørt en konge. Dette ble følgelig akseptert av von Beckerath, og Iry-Hor er nå den første oppføringen i den siste utgaven av von Beckeraths håndbok av egyptiske faraoer.

Identitet[rediger | rediger kilde]

Leire segl med tegn r-Ḥr.

Kontroverser[rediger | rediger kilde]

Fram til 2012 hadde ikke navnet Iry-Hor blitt funnet i eller ved siden av en serek, så identifiseringen av Iry-Hor som konge var kontroversiell. Egyptologene Flinders Petrie, Laurel Bestock og Jochem Kahl trodde likevel at han virkelig var en ekte hersker. De pekte på den særegne skrivemåten til Iry-Hors navn: Horus-falken holder munnhieroglyfen i klørne. På flere leire seler er denne gruppen av tegn ledsaget av en andre, frittstående munnhieroglyf. Denne notasjonen minner om mange anonyme sereker som er holdt av en Horus-falk med individuelle hieroglyfer plassert nær den snarere enn i serekene, som man kunne forvente. Endelig kunne sereken vært et stevne som startet med Ka, hvis navn er funnet både med og uten serek. Derfor konkluderte de med at argumentet om at Iry-Hor ikke var en konge fordi navnet hans aldri ble funnet i en serek var utilstrekkelig.

Tilhengere av identifiseringen av Iry-Hor som konge, som egyptologen Darell Baker, pekte også på størrelsen og plasseringen av graven hans. Det er en dobbel grav, så stor som Ka og Narmer, som ligger i en rekkefølge som forbinder den eldre predynastiske "U" -kirkegården med gravene fra First Dynasty. Videre er Iry-Hors navn påskrevet på en stor krukke som viser den kongelige Horus-falken og ligner de som ble funnet i gravene til andre konger i denne perioden.

I kontrast til at noen egyptologer tvilte på at Iry-Hor til og med eksisterte, nettopp fordi navnet hans aldri dukket opp i en serek, mens Horus-falken ganske enkelt ble plassert over munnskiltet. Ludwig D. Morenz og Kurt Heinrich Sethe tvilte på lesningen av Iry-Hors navn og dermed at han var en konge. Morenz mistenkte for eksempel at munntegnet ganske enkelt kan ha vært et fonetisk komplement til Horus-falk. Sethe forsto gruppen av karakterer som dannet Iry-Hors navn som en indikasjon på opprinnelse (av innholdet i en krukke og andre varer som leirforsegler vanligvis var knyttet til). Toby Wilkinson avskjediget graven som ble tilskrevet Iry-Hor som en lagringsplass og navnet som et skattemerk. Faktisk kan r-simplyr ganske enkelt bety kongenes eiendom. Til støtte for hypotesen hans bemerket Wilkinson også at Iry-Hor var dårlig attesteret og frem til 2012 var den eneste inskripsjonen av Iry-Hor utenfor Abydos i Nedre Egypt ved Zawyet el'Aryan, mens Ka og Narmer har mange inskripsjoner lokalisert så langt nord som Kanaän.

Vedtak[rediger | rediger kilde]

Dreyers utgravninger av nydropolis Abydos avslørte at Iry-Hor faktisk ble godt attestert der med over 27 gjenstander som hadde navnet hans, og at graven hans var av kongelige proporsjoner. I 2012 ble det dessuten oppdaget en inskripsjon som nevner Iry-Hor på Sinai, og inskripsjonen omfattet dessuten en arkaisk tom serek til høyre for Iry-Hors navn. Inskripsjonen omtaler byen Memphis, skyver grunnlaget tilbake til før Narmer og konstaterte at Iry-Hor allerede regjerte over den. Etter denne oppdagelsen tror de fleste egyptologer, inkludert G. Dreyer og oppdagerne av inskripsjonen, Pierre Tallet og Damien Laisney, at Iry-Hor virkelig var en konge.

Regjeringstid og attestasjoner[rediger | rediger kilde]

Navnet på Iry-Hor som finnes i Abydos.[1]

Iry-Hor var mest sannsynlig Ka sin umiddelbare forgjenger og ville således ha regjert i løpet av det tidlige 32-tallet f.Kr. Han styrte sannsynligvis fra Hierakonpolis over Abydos og den bredere tinittregionen og kontrollerte Egypt minst like langt nord som Memphis, ettersom Sinai-bergensinnskriften forteller et besøk av Iry-Hor i denne byen. Egyptologene Tallet og Laisney foreslår videre at Iry-Hor også kontrollerte deler av Nildeltaet.

Han ble gravlagt på den kongelige kirkegården i Umm el-Qa'ab nær Ka, Narmer og Det første dynastiets konger. Iry-Hors navn vises på leirfartøyer fra hans grav i Abydos og en leirforsegling med hieroglyfer for r-Ḥr ble funnet i Narmers grav og kan referere til Iry-Hor. I alt har ikke mindre enn 22 keramikk krukker med Iry-Hors navn vært i Abydos, i tillegg til minst 5 blekkskrevne fragmenter og en sylindertetning. En lignende segl ble også funnet langt nord i graven Z 401 til Zawyet el'Aryan i Nedre Egypt. Et snitt på en spindelhvelv som ble funnet i Hierakonpolis under James E. Quibell og Petrie-utgravningene der i 1900, kan referere til ham. Til slutt utgjør oppdagelsen av en steininnskrift av Iry-Hor på Sinai hans nordligste attest. Inskripsjonen viser navnet til Iry-Hor på en båt, ved siden av ordet Inebu-hedj som betyr "hvite vegger", det eldgamle navnet Memphis.

Gravkammer[rediger | rediger kilde]

Iry-Hors grav ved Umm el-Qa'ab forsto to separate kamre B1 og B2, vist i innsatsen. Iry-Hors grav ligger i nærheten av Ka (B7, B8, B9) og Narmer gravminner (B17, B18).

Iry-Hors grav er den eldste graven til Abydos-nekropolis B i Umm el-Qa'ab. Det består av to separate underjordiske kamre B1 (6m × 3,5m) og B2 (4,3 m × 2,45m) som ble gravd ut av Petrie i 1899 og senere av Werner Kaiser. Et ytterligere kammer, nå kjent som "B0", ble avdekket under gjengravinger av Iry-Hors grav på 1990-tallet. Disse kamrene har en størrelse som tilsvarer de som finnes i gravene til Ka og Narmer. Ingen overbygning, hvis det noen gang var en, overlever til i dag. Kammer B1 ga krukkefragmenter med hans navn. Kammer B2 produserte et annet snittet krukkefragment, et seglinntrykk, flere blekkinnskrifter og karfragmenter med navnene Ka og Narmer. Deler av en seng ble også funnet på stedet.

Se også[rediger | rediger kilde]

  • Naqada III, også kalt Dynasty 0
  • Kushim

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ Werner Kaiser, Günter Dreyer: Umm el-Qaab. Nachuntersuchungen im frühzeitlichen Königsfriedhof: 2. Vorbericht, in: Mitteilungen des Deutschen Archäologischen Instituts Kairo (MDAIK), 38th edition. Deutsches Archäologisches Institut, Orient-Abteilung (Hrsg.). de Gruyter, Berlin 1982, pp. 211–246.

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]