Xinhua Ribao

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk

Xinhua Ribao eller Xinhua Dagblad (kinesisk: 新华日报; pinyin: Xīnhuá Rìbào) var den første allmenne avis publisert i Folkerepublikken Kina av Det kinesiske kommunistparti. Den eies av kommunistpartiet i provinsen Jiangsu.

Avisen ble grunnlagt i Wuhan den 1. november 1938 av kommunistiske revolusjonærer som blant andre Zhou Enlai. Den 28. februar 1947 ble den forbudt av Kuomintang. Senere, den 23. april 1949, gjenopptok den publikasjon.

Avisen dekker økonomiske, sosiale og politiske begivenheter i provinsen Jiangsu. Den har (pr 2010) et opplag på 470.000.

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]