South China Morning Post

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk
South China Morning Post
LandKina
TypeDagsavis
FormatFullformat
Grunnlagt6. november 1903; 115 år siden (1903-11-06)
EiereAlibaba-gruppen
Redaktør(er)Tammy Tam
SpråkEngelsk
Opplag105 347 (2016)
HovedkvarterHong Kong
Nettstedscmp.com

South China Morning Post (kinesisk: 南華早報) er Hongkongs største engelskspråklige dagsavis med et opplag på 103 000 eksemplarer. Man kan også abonnere på nettutgaven.

Avisen ble grunnlagt den 9. januar 1903, og den kom på gaten 6. november 1903.

I desember 2015 ble det offentliggjort at Alibaba-gruppen skulle kjøpe opp aviskonsernet. I følge New York Times vil Alibaba-gruppen gjøre mediekonsernet til den største nyhetsorganisasjonen i verden. De nye eierne er åpne på at de vil spre et positivt bilde av Kina.[1]

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ Hernández, Javier (2. april 2018). «Newspaper's goal is to promote China». New York Times. s. 4. «Alibaba, which has been open form the start about its ambitions for the newspaper, envisions a day when The Post is the dominant news organization in the world, riding the momentum of China's rise as a superpower.» 

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]