RCTV

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk
Protester mot stengningen av kanalen

Radio Caracas Televisión (RCTV) er en privat fjernsynskanal i Venezuela med hovedkvarter i Caracas. Kanalen ble tildelt sin sendingskonsesjon av Venezuelas militærdiktator Marcos Perez Jiménez 15. november 1953, og sprang ut fra landets eldste radiokanal, Radio Caracas Radio, grunnlagt 1930. RCTV er en av Venezuelas mest populære TV-kanaler, og har vært kritisk til Hugo Chávez' styre, som den har ment var autoritært. Kanalen er først og fremst kjent for sine såpeoperaer og underholdninsprogram.

Kanalen fikk ikke lenger fornyet sin konsesjon som allmennkringkaster av den venezuelanske regjeringen, da konsesjonen gikk ut i mai 2007. Begrunnelsen var at RCTV hadde brutt en rekke av konsesjonsvilkårene;som minimumskrav til nasjonalt produserte programmer; vilkår for reklamesendinger og brudd på skatteloven, i tillegg til at noen mener kanalen aktivt støttet militærkuppet mot Chávez-regjeringen i 2002.Frekvenser og sendere ble tildelt den statlig finansierte stasjonen TVes. RCTV har fortsatt konsesjon for å sende over satellitt og kabel, og sender i tillegg over internett. RCTVs sendinger er svært populære og har fortsatt flere seere enn alle de offentlige tv-kanalene til sammen.

I mai 2007 var det store protestdemonstrasjoner i Venezuela mot at den opposisjonelle kanalen ikke fikk fornyet sin konsesjon. Utenlandske observatører har uttrykt bekymring over pressefriheten i landet.

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]

  • RCTV
  • Free RCTV – kampanje fra Human Rights Foundation mot stengningen av RCTV