Hongqi (tidsskrift)

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk
Fra desember 1967-utgaven

Hongqi (kinesisk: 红旗; pinyin: Hóngqí, «Røde Fane») var et kinesisk kommunistisk tidsskrift. Det var fra juni 1958 til mai 1988 det teoretisk-politiske organ for Det kinesiske kommunistpartis sentralkomite[1], og hadde en markant maoistisk profil, både før men ikke minst under kulturrevolusjonen.

Det gikk inn i 1988 etter anvisning fra Kinas daværende leder Deng Xiaoping, og ble avløst av det mer pragmatisk orienterte tidsskriftet Qiushi.

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ «China to Furl Red Flag, Its Maoist Theoretical Journal». Los Angeles Times. Beijing. 1. mai 1988. Besøkt 22. april 2016.