Shanghai Daily

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk

Shanghai Daily (kinesisk: 上海日报; pinyin: Shànghǎi Rìbào) er en av Folkerepublikken Kinas to engelskspråklige aviser (den andre er China Daily).

Shanghai Daily startet publikasjon i oktober 1999, og eies av Wenhui-Xinmin United Press Group. Den henvender seg primært til besøkende utlendinger, som investorer og turister, skjønt mange kinesere leser også avisen for å bli flinkere i engelsk.

Den utkommer (2010) seks dager i uken med et omfang på 48 sider, og fikk i 2005 også en onlineutgave.

Avisen konsentrerer seg om Shanghai og omegn, og skriver om økonomiske, sosiale, kulturelle og diplomatiske emner. Opprinnelig la den stor vekt på å fremstille alt i en meget positivt lys for utlendingene, men etter at samfunnet har utviklet seg har den lagt mer vekt på stor nøyaktighet slik at særlig den økonomiske journalismen er så presis og realistisk som mulig.

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]