UA:Persjyj

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til: navigasjon, søk
UA:Persjyj
UA:Persjyj
Lansert1. februar 1939; 79 år siden (1939-02-01) (prøvesendinger)
20. januar 1965; 53 år siden (1965-01-20) (som egen kanal)
Eid avUA:PBC
LandUkraina Ukraina
HovedkvarterKiev
Tidligere navn:Ukrainske Telebatsjennja (1939–1972)
UT-1 (1972–1988)
Persjyj Natsionalnyj (1988–2015)
Søsterkanal(er)UA:Kultura
NettsideOffisielt nettsted

UA:Persjyj (ukrainsk: UA:Перший, norsk oversettelse: Ukraina første eller første kanal) er Ukrainas eldste tv-kanal og hovedkanalen til landets statlige allmennkringkaster UA:PBC. Kanalen hadde sin første testsending helt tilbake til 1939 og har endret navn og organisering en rekke ganger siden. I 2015 fikk kanalen sitt nåværende navn etter at allmennkringkasteren NTU ble omstrukturert og endret til dagens UA:PBC. Den er en allmennkanal som henvender seg til et bredt publikum med nyheter, underholdning, kultur, debatt og idrett.

Bakgrunn[rediger | rediger kilde]

UA:Persjyj har røtter helt tilbake til 1939, da den aller første testsendingen ble sendt – et 40 minutter langt program.[1] Mer organiserte prøvesendinger startet imidlertid først etter krigen, først 6. og 7. november 1951 fra et tv-studio i Kiev i forbindelse med feiringen av oktoberrevolusjonen. Utover 1950-årene ble prøvesendingene mer regulære, og i 1965 ble tv-sendingene markedsført under navnet UT (Ukrainske Telebatsjennja, ukrainsk fjernsyn). I 1972 lanserte UT en andre kanal, og den opprinnelige kanalen skiftet navn til UT-1.[1]

I 1988 endret kanalen navn til Første nasjonale tv-kanal, og i 2015 fikk kanalen sitt nåværende navn. Det skjedde etter at allmennkringkasteren NTU ble omstrukturert og relansert som UA:PBC.[2]

Logoer[rediger | rediger kilde]

Kanalens logoer siden 1991.

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ a b Igor Volodymyrovytsj Stepura (30. november 2015). «Television and radio in Ukraine» (PDF). T-Science.org. Besøkt 27. desember 2017. 
  2. ^ «TV-managed democracy coming soon to nation - Mar. 25, 2010». KyivPost (engelsk). Besøkt 27. desember 2017. 

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]