The Japan Times

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk
The Japan Times
Type Dagsavis
Grunnlagt 22. mars 1897
Språk Engelsk
Nettsted www.japantimes.co.jp

The Japan Times er en engelsksproglig dagsavis i Japan med redaksjon i bydelen Minato i Tokyo. I 2006 lå det daglige opplaget på 46 000;[1] avisen hadde dermed et lite forsprang foran sine hovedkonkurrenter, International Herald Tribune/Asahi og Daily Yomiuri.

Avisens motto er «All the news without fear or favor». Blant avisens lesere var det i 1998 om lag 50 % japanere og 50 % utlendinger.[2] Avisen koster 180 yen.

Den første utgaven, med seks sider, utkom den 22. mars 1897. I 1918 ingikk avisen med The Japan Mail, som også var engelsksproglig, og ble derefter utgitt under tittelen The Japan Times and Mail. Fra 1940, efter fusjonering med Japan Advertiser fra Tokyo og Japan Chronicle fra Kōbe, utkom avisen med tittelen The Japan Times & Advertiser. I 1943 skjedde det enda en navneendring i Nippon Times; i 1956 tok avisen tilbake sitt gamle navn. I 1989 ble det nåværende hovedkvarteret i Shibaura ferdigstilt.

The Japan Times ble utgitt av aksjeselskapet med samme navn (株式会社ジャパンタイムズ, kabushiki-gaisha japan taimuzu), som siden 1996 har tilhørt plastikkprodusenten K.K. Nifco. Yukiko Ogasawara er president og ledende direktør (torishimariyaku-shachō), mens Toshiaki Ogasawara er styreleder og redaktør. Ved siden av dagsavisen publiserer selskapet også de ukentlige publikasjonene The Japan Times Weekly og den tosproglige Shūkan ST, så vel som engelske og japanske bøker. Selskapet har omtrent 160 ansatte.

Referanser[rediger | rediger kilde]

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]