Trollfabrikk

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk
"55 Ulitsa Savushkina" har vært bygget til Internet Research Agency etter at de flyttet fra Olgino St. Petersburg i Russland. Omtrent tusen betalte bloggere skal ha jobbet her.[1]

En troll-fabrikk (også kalt løgnfabrikk) er en bedrift som har som mål å påvirke nettbrukere i den retning oppdragsgiverne ønsker. Virksomheten benytter seg særlig av masseproduksjon av «trolling», provoserende, avsporende aktivitet og kommentarer i debatter og diskusjoner på internett.

Den mest kjente trollfabrikken er Internet Research Agency, ofte kalt 'Trollene fra Olgino', oppkalt etter en forstad til St. Petersburg i Russland, som opprettet falske konti på sosiale medier og debattforum for å fremme russiske myndigheters politikk.[trenger referanse] "Den russiske web-brigaden" er en annen trollfabrikk som organiserer kommentatorer i grupper som bidrar på nettforum og blogger til fordel for russiske myndigheter.[trenger referanse]

I 2005 ble det klart at det kinesiske kommunistpartiet støttet en modell for nettovervåkning utprøvd i Nanjing i Jiangsu-provinsen. Studenter fikk, ifølge utenforstående, 5 mao tilsvarende 50 cent, for hver artikkel de skrev som støttet partiet, og disse ble kjent som "50-cent partiet". Påstanden om 50 cent antas å være feil, men navnet ble stående og gruppen fortsatte som et slags cyberpoliti.[2] Kina har også en "Internett vann-arme", der det kinesiske navnet refererer til "en mengde velorganiserte mennesker som kan oversvømme internett med nyttige kommentarer og artikler." Vann-armeene er finansiert av private og fremmer sine arbeidsgiveres interesser, men bruker tilsvarende metoder som 50-cent partiet.

Det tyrkiske partiet AKP støtter en gruppe anonyme kommentatorer kalt "Aktroller", mer kjent som "AK-Trolls", som forsøker å kneble meningsmotstandere ved bruk av trusler og karakterdrap.[3]

Vestlige myndigheter har lignende grupper som arbeider mot desinformasjon og terrorisme. I USA hadde "Center for Strategic Counterterrorism Communications" som oppdrag å motarbeide propaganda og "negativ reklame", og skrev artikler på arabisk, urdu, somali og engelsk.[4] Organisasjonen ble erstattet av "Global Engagement Center" som har som oppdrag å "gjenkjenne, forstå, avsløre og slå tilbake fremmed statlig og ikkestatlig propaganda". Storbritannia hadde "Joint Threat Research Intelligence Group" (JTRIG) som, ifølge Edward Snowdens avsløringer, brukte "skitne triks" og feilinfomasjon for å bekjempe fiender. I 2011 utførte JTRIG et tjenestenektangrep på Anonymous-nettverket og i 2012 mot Taliban.[5][6]

En rekke andre land har også grupperinger som driver aktiv påvirkning støttet av staten.

Svindelfabrikk[rediger | rediger kilde]

Milton Groups i Kiev ble av en varsler og svenske Dagens Nyheter avslørt som en svindelfabrikk. Bedriften klarte å svindle mer enn 1000 personer i mer enn 50 land. Selskapet brukte AnyDesk og TeamViewer for å "hjelpe" sine kunder til å handle på selskapets egen plattform. Det er rapportert at et offer fikk "hjelp" til å ta opp lån, der pengene ble overført til selskapet.[7][7] [8]

Se også[rediger | rediger kilde]

Referanser[rediger | rediger kilde]