Radiotelevisiun Svizra Rumantscha

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk
Radiotelevisiun Svizra Rumantscha
Radiotelevisiun Svizra Rumantscha
TypeOffentlig allmennkringkaster
Grunnlagt1995 (som selvstendig selskap)
LandSveits
HovedkvarterChur
MedierRadio, fjernsyn, nye medier
Ansatte170
DirektørLadina Heimgartner
EierSRG SSR
MedlemskapEBU
Nettstedhttps://www.rtr.ch

Radiotelevisiun Svizra Rumantscha (RTR) (norsk oversettelse: Sveitsisk retoromansk radio og fjernsyn) er den retoromanske allmennkringkasteren for radio og fjernsyn i Sveits. Selskapet ble formelt etablert som selvstendig selskap i 1995, men retoromanske sendinger har pågått siden 1920-årene. Fra 1938 ble stadig flere retoromanske programmer produsert og sendt via den offentlige tyskspråklige kringkasteren i Sveits. Utover i 1990-årene ble de retoromanske programmene skilt ut i et eget selvstendig selskap.[1]

RTR er en del av den felles-sveitsiske kringkasteren SRG SSR og er medlem av Den europeiske kringkastingsunion. RTR drifter én radiokanal og produserer tv-programmer på retoromansk. Kringkasteren har rundt 170 ansatte.[2]

Kanaltilbud[rediger | rediger kilde]

Radio[rediger | rediger kilde]

RTR drifter én radiokanal:

Fjernsyn[rediger | rediger kilde]

RTR har ingen egen tv-kanal, men selskapet produserer tv-programmer på retoromansk. Disse programmene kringkastes daglig på den tyskspråklige offentlige tv-kanalen SRF 1.[3]

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ SSR, SRG. «SRG SSR: SRG from 1931 to date». www.srgssr.ch (engelsk). Arkivert fra originalen 7. juli 2017. Besøkt 10. desember 2017. 
  2. ^ «Allegra». Radiotelevisiun Svizra Rumantscha (RTR) (retoromansk). Besøkt 10. desember 2017. 
  3. ^ «Program da televisiun». Radiotelevisiun Svizra Rumantscha (RTR) (retoromansk). Besøkt 10. desember 2017. 

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]