RT (russiske TV-kanaler)

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
(Omdirigert fra «RT (Russiske TV-kanaler)»)
Hopp til navigering Hopp til søk
RT
Lansert10. desember 2005; 17 år siden (2005-12-10)
LandRussland
HovedkvarterMoskva
Tidligere navnRussia Today
Eid avRIA Novosti
Nettsidert.com

RT, eller Russia Today (russisk: Россия Сегодня) som det het tidligere, er en russisk statseid nettverk av nyhetskanaler på flere språk som kringkastes over kabel, satellitt og internett i hele verden. Den startet sendingene 10. desember 2005. RT har nyhetssendinger på engelsk, arabisk (fra 2007) og spansk (fra 2009), tysk (fra 2014) og fransk (2017). Kanalen har hovedkvarter i Moskva og eies av Russlands statlige nyhetsbyrå RIA Novosti. Kanalen er reklamefri og statsfinansiert.

Forhenværende president Dmitry Medvedev besøker RTs kontorer, her med sjefsredaktør Margarita Simonyan.

Kanalen har som offisielt mål å tilby et «russisk syn på store globale begivenheter».[1] Blant vestlige kommentatorer og medieforskere blir RT ofte omtalt som et tiltak for spredning av propaganda og falske nyheter fra russiske myndigheter og russisk utenrikspolitikk.[2][3][4] I Storbritannia har kanalen blitt undersøkt av Ofcom og blitt og funnet skyldig i bryte britiske kringkastingsstandarder rundt upartiskhet i 2012 og 2015.[5][6] Etter en undersøkelse i 2022 mistet kanalen kringkastingslisensen sin i Storbritannia.[7]

RT ble fjernet fra TV-nettet i Ukraina i 2014 etter Russlands anneksjon av Krim. Latvia og Litauen vedtok tilsvarende fjerning i 2020. Etter Russlands invasjon av Ukraina besluttet Europakommisjonen å utestenge RT fra EU.[8] Apple fjernet RT-mobilappen i alle land unntatt Russland,[9] og Microsoft vektet søkeresultater til RT ned i søkemotoren Bing. Mange ser på dette som sensur av et medium som utgjør et godt supplement/korrektiv til vestlige medier.

Flere RT-medarbeidere har sagt opp stillingene i RT i forbindelse med Russlands invasjon av Ukraina 2022.[10] RT Amerika ble lagt ned.[11]

Anton Krasovskyjs, RTs kringskastningsdirektør, ble i oktober 2022 suspendert etter å ha uttalt at ukrainske barn som har klaget over at russerne har okkupert Ukraina, burde druknes eller brennes levende, og at Ukraina ikke burde eksistere.[12]

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ «About RT». RT International (engelsk). Besøkt 25. januar 2017. 
  2. ^ Julia Ioffe,What Is Russia Today?, Columbia Journalism Review, September–Oktober 2010.
  3. ^ Oremus, Will (16. mars 2017). «Irony Dies Again as Russia Today Launches Fake-News Debunker». Slate Magazine (engelsk). Besøkt 24. februar 2022. 
  4. ^ Bidder, Benjamin (13. august 2013). «Putin Fights War of Images and Propaganda with Russia Today Channel». Der Spiegel (engelsk). ISSN 2195-1349. Besøkt 24. februar 2022. 
  5. ^ Waterson, Jim; editor, Jim Waterson Media (16. juli 2018). «Alex Salmond's RT show breached Ofcom broadcasting rules». The Guardian (engelsk). ISSN 0261-3077. Besøkt 1. september 2023. 
  6. ^ Turvill, William (30. november 0001). «Ofcom rules against Russia Today over Syria conflict report». Press Gazette (engelsk). Besøkt 1. september 2023.  Sjekk datoverdier i |dato= (hjelp)
  7. ^ «Ofcom finds RT in breach of due impartiality rules». Ofcom (engelsk). 18. juli 2022. Besøkt 1. september 2023. 
  8. ^ EU til kamp mot «Kremls løgner», NRK, 2. mars 2022
  9. ^ Emerson, Sarah. «Apple Halted All Product Sales In Russia And Disabled Maps Features In Ukraine». BuzzFeed News (engelsk). Besøkt 28. mars 2022. 
  10. ^ «Russia's state TV hit by stream of resignations», BBC, 16. mars 2022
  11. ^ «RT America ceases productions and lays off most of its staff», CNN, 3. mars 2022
  12. ^ «Russisk TV-direktør suspendert etter uttalelser om at ukrainske barn burde druknes», VG, 24. oktober 2022

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]