Ming Pao

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk

Ming Pao (tradisjonell kinesisk: 明報; pinyin: Míng Bào; Wade–Giles: Ming Pao) er en kinesisk avis utgitt av Ming Pao Newspapers Ltd. (tradisjonell kinesisk: 明報報業有限公司; pinyin: Míng Bào Bàoyè Yǒuxiàn Gōngsī), et datterselskap av Media Chinese International Ltd. (tradisjonell kinesisk: 世界華文媒體有限公司) i Hongkong.

Den ble lansert 20. mai 1959 av Louis Cha (tradisjonell kinesisk: 查良鏞; pinyin: Zhā Liángyōng) og Shen Pao Sing (tradisjonell kinesisk: 沈寶新; pinyin: Shěn Bǎoxīn). I 1995 ble den solgt til den malayiske forretningsmann Tiong Hiew King (tradisjonell kinesisk: 張曉卿). Ved siden av avisen i Hongkong utgir gruppen også fire andre aviser i Nord-Amerika: i Toronto, Vancouver, New York City og San Francisco.

I februar 2014 ble den tidligere sjefredaktør Kevin Lau (tradisjonell kinesisk: 劉進圖; pinyin: Liú Jìntú) stukket ned på gaten og overlevde med nød og neppe.[1] I spril 2016 ble den stedfortredende sjefsredaktør Keung Kwok-yuen (tradisjonell kinesisk: 姜國元; pinyin: Jiāng Guóyuán) oppsagt på dagen, umiddelbart etter en forsidesak om prominente hongkongkinesere i finans og forvaltning som var blitt nevnt i Panama Papers, som avdekket økonomiske disposisjoner som i mange tilfeller var svært tvilsomme. Avisen begrunnet oppsigensen med innsparingsbehov.[2]

Se også[rediger | rediger kilde]

Referanser[rediger | rediger kilde]

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]