Magasinet Monitor

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk

Magasinet Monitor var et norsk antifascistisk nettmagasin som overvåket og publiserte informasjon om høyreekstreme og innvandringskritiske personer og miljøer.[1][2][3]

Monitor startet i Bergen, i samarbeid med det engelske tidsskriftet Searchlight, og utkom første gang i mai 1994. Sommeren 1997 flyttet bladet redaksjonen til Oslo, med Lars Jørgen Tvedt som redaktør. Samme år startet de også å publisere på web.

Sommeren 2001 gikk Monitor fra å være papirmagasin til å bli et rent nettmagasin. Samme år overtok Tor Bach redaktørvervet frem til han ble avløst av Espen Grønlie i 2004. Bladet ved redaktøren har blitt sitert noe i media.[4][5]

I forbindelse med stortingsvalget 2005 gjorde Monitor seg bemerket med en kampanje rettet mot partiet Demokratene.[6] De har også gjort seg bemerket ved å fronte kampanjer mot musikkgrupper.[7]

Monitor samarbeidet med andre magasiner på venstresiden, som Searchlight (Storbritannia), Reflex (Frankrike), Antifa infoblatt (Tyskland), Tum Balalaika (Russland) og Expo (Sverige).[1]

Tidsskriftet eksisterer ikke lenger, hverken som papir- eller nettutgave.

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ a b Om monitor «Arkivert kopi». Arkivert fra originalen 5. januar 2006. Besøkt 5. januar 2006.  Om Monitor hos Magasinet Monitor
  2. ^ Søksmål mot Monitor endte i forlik «Arkivert kopi». Arkivert fra originalen 18. desember 2005. Besøkt 12. desember 2005.  oppslag i Magasinet Monitor
  3. ^ Ytre høyre samles i Demokratene Arkivert 28. september 2007 hos Wayback Machine. oppslag i Nationen
  4. ^ Trusler en del av hverdagen oppslag i Aftenposten
  5. ^ Tettere samarbeid mellom nordiske nazister oppslag i VG
  6. ^ Vend Demokratene ryggen «Arkivert kopi». Arkivert fra originalen 9. august 2007. Besøkt 9. august 2007.  kampanje fra Magasinet Monitor
  7. ^ Ber Hulen avlyse «nazi-band» oppslag i BA