Hopp til innhold

Magasinet Monitor

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Magasinet Monitor
TypeNettidsskrift
Grunnlagtmai 1994; 32 år siden

Magasinet Monitor var et norsk antifascistisk nettmagasin som overvåket og publiserte informasjon om høyreekstreme og innvandringskritiske personer og miljøer.[1][2][3]

Monitor startet i Bergen, i samarbeid med det engelske tidsskriftet Searchlight, og utkom første gang i mai 1994. Sommeren 1997 flyttet bladet redaksjonen til Oslo, med Lars Jørgen Tvedt som redaktør. Samme år startet de også å publisere på web.

Sommeren 2001 gikk Monitor fra å være papirmagasin til å bli et rent nettmagasin. Samme år overtok Tor Bach redaktørvervet frem til han ble avløst av Espen Grønlie i 2004. Bladet ved redaktøren har blitt sitert noe i media.[4][5]

I forbindelse med stortingsvalget 2005 gjorde Monitor seg bemerket med en kampanje rettet mot partiet Demokratene.[6] De har også gjort seg bemerket ved å fronte kampanjer mot musikkgrupper.[7]

Monitor samarbeidet med andre magasiner på venstresiden, som Searchlight (Storbritannia), Reflex (Frankrike), Antifa infoblatt (Tyskland), Tum Balalaika (Russland) og Expo (Sverige).[1]

Tidsskriftet eksisterer ikke lenger, hverken som papir- eller nettutgave.

Referanser

[rediger | rediger kilde]
  1. 1 2 Om monitor «Arkivert kopi». Arkivert fra originalen 5. januar 2006. Besøkt 5. januar 2006. Om Monitor hos Magasinet Monitor
  2. Søksmål mot Monitor endte i forlik «Arkivert kopi». Arkivert fra originalen 18. desember 2005. Besøkt 12. desember 2005. oppslag i Magasinet Monitor
  3. Ytre høyre samles i Demokratene Arkivert 28. september 2007 hos Wayback Machine. oppslag i Nationen
  4. Trusler en del av hverdagen oppslag i Aftenposten
  5. Tettere samarbeid mellom nordiske nazister oppslag i VG
  6. Vend Demokratene ryggen «Arkivert kopi». Arkivert fra originalen 9. august 2007. Besøkt 9. august 2007. kampanje fra Magasinet Monitor
  7. Ber Hulen avlyse «nazi-band» oppslag i BA
Autoritetsdata