Isioma Daniel

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Jump to navigation Jump to search
Isioma Daniel
Isioma Daniel.jpg
Født1981
Nigeria
Utdannet ved University of Central Lancashire
Beskjeftigelse Journalist
Nasjonalitet Nigeria
Livssyn Kristendom

Isioma Nkemdilim Nkiruka Daniel (født 1981) er en nigeriansk journalist som i 2002 med sin nyhetsartikkel som involverte den islamske profet Muhammed, satte i gang religiøse opptøyer og forårsaket at en fatwa ble utstedt for å ta hennes liv.

Isioma Daniel studerte journalistikk og politikk i tre år på University of Central Lancashire, der hun ble uteksaminert sommeren 2002. Før dette gikk hun på The Bells comprehensive secondary school - den tidligere presidentens skole - Olusegun Obasanjo.[1][2] Hennes første jobb som journalist var på Thisday, en Lagos-basert nasjonal dagsavis.[2] Som motejournalist skrev hun den 16. november 2002 en artikkel om Miss World-konkurransen som skulle holdes i Nigeria senere samme år. Når hun beskrev motstanden mot konkurransen fra det nigerianske muslimske samfunnet kom hun med følgende kommentar:

"Muslimene trodde det var umoralsk å få 92 damer til Nigeria og be dem fryde seg i forfengelighet. Hva ville Mohammed synes om det hele? Han ville vel valgt en av dem til sin kone"[1]

Ifølge Daniel ble setningen lagt til i siste øyeblikk som en morsom kommentar, som ikke skulle tas seriøst eller noe å ta seg nær av.[3] Det skulle vise seg at hun tok feil. Utgivelsen av artikkelen utløste voldelige og religiøse opptøyer som førte til at flere enn 200 mennesker ble drept[4], 1000 ble skadet og 11000 ble hjemløse.[5] Kontorene til Thisday i Kaduna ble påtent, til tross for avisens dementi på forsiden og gjentatte beklagelser.[1][4][6]

Daniel sluttet i avisen dagen etter at artikkelen hennes ble utgitt.[1] Kort tid etter forlot hun landet og reiste til Benin, fordi hun fryktet for sin sikkerhet og for forestående avhør av State Security Service (det nigerianske statspolitiet).[4]

26. november 2002 ble det av det islamistiske styret i den nigerianske staten Zamfara, utstedt en fatwa mot Isioma Daniel. Underdirektør i Zamfara, Mamuda Aliyu Shinkafi, leste opp fatwaen på lokal radio:

"Som Salman Rushdie, kan Isioma Daniels blod flyte. Det er opptil enhver muslim å avgjøre om en ønsker å følge fatwaen og drepe skribenten som en religiøs plikt."[1][5]

Selv om den nigerianske regjeringen anklaget dommen for å være grunnlovsstridig[1] og ugyldig[5], var muslimske ledere splittet i sitt syn på dens gyldighet. Noen argumenterte med at den etterfølgende tilbaketrekkingen og beklagelsen betød at fatwaen var upassende.[5][7]

Isioma Daniel flyttet senere til Norge, der hennes nye bosted ble beskyttet av Committee to Protect Journalists og Amnesty International.[4] Isioma Daniel jobber nå som journalist for den norske dagsavisen Stavanger Aftenblad[8], hvor hun ble invitert til å jobbe nesten med en gang hun ankom Norge. Hun snakker nå flytende norsk.

Se også[rediger | rediger kilde]

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ a b c d e f Astill, James (27. november 2002). «Fatwa is issued on Nigerian journalist». Guardian Unlimited. Besøkt 21. juli 2007. 
  2. ^ a b Daniel, Isioma (9. desember 2004). «Naivety... the root of all evil». Canadian Broadcasting Corporation. Arkivert fra originalen 2005-02-23. Besøkt 21. juli 2007. 
  3. ^ «Talkabout Africa exclusive: Isioma Daniel has no regrets» (pressemelding). BBC. 13. mars 2003. Besøkt 21. juli 2007. 
  4. ^ a b c d Daniel, Isioma (17. februar 2003). «'I lit the match'». Guardian Unlimited. Besøkt 21. juli 2007. 
  5. ^ a b c d «Nigerian Government rejects 'fatwa'». BBC News. 26. november 2002. Besøkt 21. juli 2007. 
  6. ^ «Nigerian paper's apology». BBC News. 22. november 2002. Besøkt 21. juli 2007. 
  7. ^ Somerville, Keith (27. november 2002). «Controversy over Nigerian fatwa». BBC News. Besøkt 21. juli 2007. 
  8. ^ Fagermo, Alf Otto (7. februar 2008). «Nettmøte: Har lyst å skrive bok» (norsk). Stavanger Aftenblad. Arkivert fra originalen 2008-02-10. Besøkt 19. februar 2008.