Eher Verlag

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Jump to navigation Jump to search

Franz Eher Nachfolger, i dagligtale Eher Verlag, var det sentrale forlagshuset til Nazipartiet under det tredje rike. Det ble overtatt av partiet 17. desember 1920 for 115 000 Papiermark (om lag 2000 dollar).

Forlaget publiserte Nazipartiets hovedorgan Völkischer Beobachter, Adolf Hitlers Mein Kampf og en rekke andre bøker, noveller, kart sangbøker og kalendere. I 1943 eide forlaget over 70% av aviser og magasiner i Tyskland.

Historie[rediger | rediger kilde]

Selskapet ble første gang registrert 2. januar 1887 under navnet Münchener Beobachter. I 1901 ble det registrert under navnet Franz Eher. Etter Ehers død ble selskapet overtatt av Rudolf von Sebottendorf i 1918. Året etter ble det gjort om til et limited liability selskap for å unngå en mulig konkurs.

I starten var utgivelsen av Völkischer Beobachter forlagets hovedoppgave. Avisen ble overtatt av NSDAP i 1920 og ble dagsavis i 1923. Samme året ble den stengt etter det mislykkede ølkjellerkuppet. Avisen relanseres igjen i 1925 og blir dagsavis i 1927.

I 1929 ga forlaget ut 59 nazistiske dagsaviser. Ved den nasjonalsosialistiske maktovertakelsen i 1933: 83 dagsaviser og 212 ukeblader.

Kort tid etter maktovertakelsen ble kommunistpartiet, det sosialdemokratiske partiet og fagbevegelsen i Tyskland forbudt. Max Amann ble sjef for Rikspressekammeret (Reichspressekammer) og forlaget nøt godt av de beslaglagte eiendelene fra pressen til de forbudte organisasjonene. I 1935 undertrykkes de katolske avisene. Selskapet ekspanderer frem til slutten av den andre verdenskrig ved hjelp av oppkjøp fra store tyske mediehus – ofte til rimelige priser fordi det ikke finnes alternative kjøpere.

Eher Verlag ble oppløst i 1945 og eiendelene ble overført til delstatsmyndighetene i Bayern. Mange av publikasjonene forsvant med forlaget. Andre kom ut igjen under tillatelse fra de allierte militærmyndighetene i det aktuelle området.

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]