Trekkgjentakelse

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk
Denne artikkelen bruker algebraisk sjakknotasjon for å beskrive sjakktrekk.

I sjakk innebærer regelen om trekkgjentakelse at en spiller kan kreve remis hvis den samme stillingen oppstår tre ganger, eller vil komme til å oppstå etter deres neste trekk, med den samme spilleren i trekket, og der hver spiller har de samme lovlige trekkene til disposisjon hver gang, inkludert retten til å utføre rokade og å slå en passant. Partiet er ikke automatisk remis hvis denne situasjonen oppstår, remisen må kreves av en av spillerne. Navnet «trekkgjentakelse» er muligens noe uheldig, siden det altså er stillingen og ikke trekkene som skal gjentas.

Remiskravet rettes overfor dommeren. Hvis en spiller ønsker å kreve remis og har et trekk som kommer til å gjenta stillingen for tredje gang, skal han ikke spille det på brettet, men erklære at han har til hensikt å spille dette, og kreve remisen. Om kravet er feil, må dette trekket spilles og partiet fortsetter. Hvis stillingen på brettet har oppstått for tredje gang er det bare spilleren i trekket som kan kreve remisen. (Den andre spilleren hadde mulighet til dette før stillingen ble gjentatt.)

Regelen krever ikke at stillingene oppstår tre ganger i rekkefølge, men det skjer slik ofte i praksis, typisk ved at en av kongene settes i evig sjakk.


a b c d e f g h
8
Chessboard480.svg
a8 svart tårn
e8 svart konge
f8 svart løper
h8 svart tårn
f7 svart bonde
g7 svart bonde
h7 svart bonde
e6 svart bonde
b5 hvit springer
e4 hvit bonde
a2 hvit bonde
b2 svart springer
d2 hvit løper
e2 hvit konge
g2 hvit bonde
h2 hvit bonde
a1 hvit tårn
h1 hvit tårn
8
7 7
6 6
5 5
4 4
3 3
2 2
1 1
a b c d e f g h
Karpov mot Miles. I utgangspunktet har svart mulighet til lang rokade fordi a8 tårnet ikke er flyttet. Etter 22...Ta4 mister svart den muligheten, så etter 23.Sc3 Ta8 24.Sb5 er stillingen ikke den samme.

Betingelsen om retten til å slå en passant og retten til å rokere er viktig. I et parti mellom Anatolij Karpov og Anthony Miles (Tilburg 1986), krevde Karpov remis ved trekkgjentakelse, men Miles påpekte at i første gang stillingen oppsto, hadde svart lov til å rokere, mens han i andre og tredje gang stillingen oppstod, ikke hadde det. Diagrammet til høyre viser stillingen etter 22. Sb5. Partiet fortsatte 22. ... Ta4 23. Sc3 Ta8 24. Sb5 Ta4 25. Sc3 Ta8 26. Sb5. Svart kunne utføre lang rokade i diagrammet, men ikke da stillingen oppstod på nytt (da hadde tårnet vært flyttet). Miles klaget derfor til dommeren som ga han rett og straffet Karpov ved å trekke noen minutter fra betenkningstiden hans, noe som gjorde at han var nær ved å tape på tid, men Miles hadde hatt nok moro nå og tok remisen rett etterpå.

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]