The Seattle Times

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk
The Seattle Times
Land USA
Type Dagspresse
Format Fullformat
Grunnlagt 1891
Eiere The Seattle Times Company
Utgiver Frank A. Blethen
Redaktør(er) David Boardman
Språk Engelsk
Opplag 229 764 (hverdager)
336 363 (søndager)
Hovedkvarter 1120 John Street
Seattle
Washington 98109
USA
Nettsted seattletimes.nwsource.com

The Seattle Times er en avis med base i Seattle, USA. Det er den største avisen med daglige utgivelser i delstaten Washington. Etter nedleggelsen av den trykte utgaven av Seattle Post-Intelligencer, er The Seattle Times eneste større dagsavis i Seattle.[1]

Historie[rediger | rediger kilde]

The Seattle Times er en etterløper av Seattle Press-Times, en firesiders avis grunnlagt i 1891, med et daglig opplag på 3500, kjøpt opp i 1896 av lærer og advokat fra Maine, Alden J. Blethen.[2][3] Avisen byttet navn til Seattle Daily Times, og doblet opplaget i løpet av mindre enn seks måneder. I 1915 var opplaget 70 000.

The Seattle Times er en av få gjenværende store aviser med daglige utgivelser fra USAs større byer, som er uavhengige og drevet av en lokal familie (Blethens-familien). The Seattle Times Company, som eier og publiserer The Seattle Times, eier og publiserer også tre andre aviser i delstaten Washington. The McClatchy Company eier 49,5 prosent av A-aksjene i The Seattle Times Company, som tidligere var eid av Knight Ridder.

The Seattle Times har vunnet Pulitzerprisen ni ganger.[2] Avisen har internasjonalt et rennomé for i særlig grad å drive med undersøkende journalistikk. I april 2012 vant journalistene Michael Berens og Ken Armstrong Pulitzerprisen i kategorien undersøkende journalistikk for en serie artikler som avslørte at over 2000 dødsfall i delstaten var forårsaket av delstaten Washingtons bruk av metadon som et anbefalt smertestillende medikament, i delstatens helsevirksomheter.[4] I april 2010 vant The Seattle Times'' ansatte Pulitzerprisen i kategorien nyhetsformidling, for «sin grundige dekning, på trykk og på nett, av skuddene [som] drepte fire polititjenestemenn i en kaffebar, samt for den 40 timer lange jakten på den mistenkte».[5]

Kontroverser[rediger | rediger kilde]

Guvernørvalget 2012[rediger | rediger kilde]

Den 17. oktober 2012 publiserte The Seattle Times markedsføring til støtte for republikanernes guvernørkandidat i Guvernørvalget i Washington 2012, samt et lovforslag for legalisering av ekteskap mellom personer av samme kjønn. Avisens redaksjon uttalte at markedsføringen hadde som mål å «demonstrere hvor virkningsfullt markedsføring gjennom The [Seattle] Times kan være».[6] Markedsføringen av McKenna representerte en verdi på 80 000 USD, og gjorde avisen til tredje største bidragsyter til guvernørkandidatens valgkamp.[7] Mer enn hundre av avisens ansatte signerte et protestbrev til The Seattle Timess redaktør Frank Blethen.[8]

Driftssamarbeid[rediger | rediger kilde]

Fra 1983 til 2009 hadde The Seattle Times og Hearst-eide Seattle Post-Intelligencer et samarbeid, hvor annonsering, produksjon, markedsføring og opplag ble kontrollert av The Seattle Times for begge avisene.[2] Avisene hadde fortsatt hver sine nyhets- og redaksjonsenheter.

The Seattle Times gjorde i 2003 kjent sine intensjoner om å avslutte driftssamarbeidet, med henvisning til en klausul i avtalen mellom partene, hvor tre års drift med underskudd tillot en part å trekke seg fra avtalen.[9] Hearst saksøkte den andre parten i avtalen, hvor det i søksmålet ble argumentert for at en klausul for force majeure var til hinder for at The Seattle Times skulle kunne heve avtalen, da underskuddet skyldtes en ekstraordinær hendelse, i dette tilfellet en sju uker lang streik. Hearst vant saken i lavere rettsinnstanser, mens The Seattle Times vant i delstatens høyesterett, med dom 30. juni 2005.[10] Hearst fortsatte saken, med påstander om at The Seattle Times skal ha fabrikkert sine underskuddstall fra 2002. De to avishusene endte uenighetene 16. april 2007.[11]

Avtalen mellom Seattle Post-Intelligencer og The Seattle Times opphørte, og Seattle Post-Intelligencer hadde siste trykt utgave 17. mars 2009.

Distribusjon og avisformat[rediger | rediger kilde]

I 104 år, fram til 6. mars 2000, ble The Seattle Times utgitt som en ettermiddagsavis.[12] Avisen endret distribusjon til utgivelser om morgenen, for å forhindre samme skjebne som mange andre aviser publisert på ettermiddagen.[13] Dette satte avisen i direkte konkurranse med Seattle Post-Intelligencer, som ni år senere ble en ren internett-publisert avis.

I flere tiår var avisformatet slik at avisens sidebredde var 13 1⁄2 tommer (34 cm). Endrede industristandarder har gradvis redusert sidestørrelsen, først til 12 1⁄2 tommer (32 cm) i 2005, og fra februar 2009 til 11 1⁄2 tommer (29 cm).

Løssalgspris[rediger | rediger kilde]

The Seattle Times koster 1,00 USD på hverdager, og 2,00 USD på søndager og på thanksgiving.[14]

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ «Last edition of print P-I set for Tuesday, Hearst says», av Eric Pryne, seattletimes.com, 16. mars 2009. Besøkt 19. juli 2013 (en)
  2. ^ a b c «Overview of The Seattle Times», fra The Seattle Times Companys hjemmeside. Besøkt 19. juli 2013 (en)
  3. ^ «The Seattle Times publishes its first edition edited by new co-owner Alden J. Blethen on August 10, 1896.», av Walt Crowley, historylink.org, 10. august 2006. Besøkt 19. juli 2013 (en)
  4. ^ «The 2012 Pulitzer Prize Winners», pulitzer.org. Besøkt 19. juli 2013 (en)
  5. ^ «The 2010 Pulitzer Prize Winners», pulitzer.org. Originalt sitat: «Awarded to The Seattle Times Staff for its comprehensive coverage, in print and online, of the shooting deaths of four police officers in a coffee house and the 40-hour manhunt for the suspect.» Besøkt 19. juli 2013 (en)
  6. ^ «Seattle Times Co. launches ad campaigns for McKenna and gay marriage, draws criticism», av Jim Brunner, seattletimes.com, 17. oktober 2012. Originalsitat: «(...) demonstrating how effective advertising with The Times can be». Besøkt 19. juli 2013 (en)
  7. ^ «Seattle Times Ad Buy Leads To Newsroom, Reader Protests», av Kathy Gill, seattletimes.com, 22. oktober 2012. Besøkt 19. juli 2013 (en)
  8. ^ «Seattle Times news staffers protest company’s political-ad campaign», av Jim Brunner, seattletimes.com, 18. oktober 2012. Besøkt 19. juli 2013 (en)
  9. ^ «JOA fight between P-I, Times may heat up», av Dan Richman og Phuong Le, seattlepi.com, 25. januar 2006. Besøkt 19. juli 2013 (en)
  10. ^ «Court sides with Seattle Times in JOA dispute», av Todd Bishop og Dan Richman, seattlepi.com, 29. juni 2005. Besøkt 19. juli 2013 (en)
  11. ^ «Seattle Times, P-I reach agreement to keep both newspapers publishing», av Eric Pryne, seattletimes.com, 17. april 2007. Besøkt 19. juli 2013 (en)
  12. ^ «Quick facts», fra The Seattle Times Companys hjemmeside. Besøkt 19. juli 2013 (en)
  13. ^ «40 Years Of Death In The Afternoon», American Journalism Review, november 1991. Besøkt 19. juli 2013 (en)
  14. ^ «Newsstands», fra The Seattle Times Companys hjemmeside. Besøkt 19. juli 2013 (en)

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]