The Great Global Warming Swindle

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk
The Great Global Warming Swindle
Skaper Martin Durkin
Nasjonalitet Storbritannia
Produksjon
Lengde 75 min
Sending
Kanal Channel 4, 8. mars 2007
Eksterne lenker
Offisiell nettside

The Great Global Warming Swindle er en polemisk[1] dokumentarfilm som argumenterer for at det ikke eksisterer noen vitenskapelig konsensus om teorien om menneskeskapt global oppvarming.

Filmen som er laget av den britiske tv-produsenten Martin Durkin viser vitenskapsmenn, økonomer, politikere og andre som er skeptisk til den vitenskapelige teorien om menneskeskapt global oppvarming. Programmets medfølgende informasjon påstår at menneskeskapt global oppvarming er «en løgn» (a lie) og «den største svindel i moderne tid» (the biggest scam of modern times.)[2] Dens originale arbeidstittel var «Apocalypse my arse», men tittelen The Great Global Warming Swindle ble senere valgt som en hentydning til den fiktive dokumentarfilmen The Great Rock 'n' Roll Swindle om det britiske punk-bandet The Sex Pistols.[3]

Den britiske TV-kanalen Channel 4 sendte dokumentaren for første gang 8. mars 2007. Kanalen beskrev filmen som «en polemisk film som setter sammen et godt dokumentert syn fra mange respekterte forskere som kommer til samme konklusjon. Dette er en kontroversiell film, men vi føler at det er viktig at alle sider i debatten kommer på luften» (a polemic that drew together the well-documented views of a number of respected scientists to reach the same conclusions. This is a controversial film but we feel that it is important that all sides of the debate are aired.)[4] I henhold til Hamish Mykura, Channel 4s leder for dokumentaravdelingen var filmen ment å «presentere synspunktene til et lite mindretall av vitenskapsfolk som ikke tror på global oppvarming er forårsaket av antropogen produksjon av karbondioksid» (to present the viewpoint of the small minority of scientists who do not believe global warming is caused by anthropogenic production of carbon dioxide.)[5]

Selv om dokumentaren ble møtt med begeistring blant skeptikere til teorien om menneskeskapt global oppvarming, ble den sterkt kritisert av flere vitenskapsorganisasjoner og vitenskapsmenn (inkludert to av filmens bidragsytere Wunsch og Friis-Christensen[6][7]). Filmens kritikere argumenterte med at de hadde misbrukt og fabrikkert data, brukt utdatert forskning, brukt misledende argumentasjon og feiltolket Intergovernmental Panel on Climate Change.[7][8][9][10] Channel 4 og Wag TV (produksjonsselskapet) aksepterte noe av kritikken, og korrigerte noen av disse feilene i senere utgivelser.[11]

Mottakelse og kritikk[rediger | rediger kilde]

Dokumentaren tiltrakk seg 2.5 millioner seere da den ble vist på den britiske tv-kanalen «Channel 4», og de uttalte at de hadde mottatt 758 henvendelser om dokumentarfilmen, hvorav omtrent 6 av 7 var positive tilbakemeldinger.

Som en følge av kritikk fra forskere, har filmen blitt endret siden den første gang ble vist på «Channel 4». Teksten på tidsaksen til en graf ble endret, påstanden om at vulkaner produserer mer CO2 enn mennesker ble fjernet og et intervju med Carl Wunsch ble fjernet,[trenger referanse] som en følge av protester fra han på måten intervjuet med han ble benyttet i filmen. I et debattinnlegg i The Independent gjorde Wunsch rede for at han følte seg misbrukt av «Channel 4»,[12] og karakteriserte filmen som «ensidig» og «misledende».

Andre vitenskaplige påstander benyttet i filmen har blitt beskrevet som motbevist eller villedende, av forskere som jobber innen relevante felter.[8][13] Kritikere har også argumentert med at filmen er ensidig i sin representasjon og at den utbredte holdningen til global oppvarming, støttet av de største industrialiserte landene og andre vitenskapsorganisasjoner, er feilaktig fremstilt.[8]

Klager mottatt av Ofcom[rediger | rediger kilde]

Den britiske regulerings- og konkurransemyndighet for kommunikasjonsindustrien (Ofcom), mottok 265 klager på programmet, hvorav en var en detaljert klage på hele 176 sider skrevet av en gruppe forskere.[14][15] Ofcom kom frem til at filmen hadde behandlet David King, IPCC og professor Carl Wunsch urettferdig. Ofcom kom også frem til at del 5 av filmen hadde forbrutt seg mot flere deler av kringkastingsreglementet i Storbritannia (the Broadcasting Code) med hensyn til uavhengighet. Reglementet omfattet dog ikke de 4 foregående delene, siden koblingen mellom menneskelig aktivitet og global oppvarming i stor grad alt hadde blitt avgjort før Mars 2007. OfCom gjorde ingen vurdering av filmens pålitelighet, men påpekte at: «Ut i fra et helhetsperspektiv så ble ikke seerne villedet på en slik måte at det kunne gjøre skade eller være egnet til å fornærme noen (On balance it did not materially mislead the audience so as to cause harm or offence.)».[1]

DVD-utgivelsen[rediger | rediger kilde]

Syvogtredve klimaforskere skrev et brev[9] som oppfordret Martin Durkin om å droppe planene om å gi filmen ut på DVD. I brevet sa de at Durkin «feiltolket både de vitenskapelige bevis og tolkningen av forskere» (misrepresented both the scientific evidence and the interpretations of researchers.) Durkin sa i et motsvar: «grunnen til at de vil undertrykke The Great Global Warming Swindle er fordi vitenskapen har pint dem» (The reason they want to suppress The Great Global Warming Swindle is because the science has stung them).[16]

Bob Ward som er Communications Director ved Grantham Research Institute on Climate Change and the Environment ved London School, sa at «Ytringsfriheten går ikke så langt at man kan villede offentligheten ved å lage faktiske unøyaktige uttaleleser. Noen må forsvare den offentlige interesse her.» (Free speech does not extend to misleading the public by making factually inaccurate statements. Somebody has to stand up for the public interest here.) Durkin erkjente to av feilene nevnt av vitenskapsfolkene – inkludert påstanden om vulcanske utslipp –, men han beskrev disse endringene som minimale og sa at disse ville korrigeres i DVD-utgivelsen.[17]

Times-spaltisten Mick Hume reagerte som følger på kravet fra disse vitenskapsfolkene om å ikke utgi filmen på DVD, ved å beskrive environmentalisme som «den nye religion» (new religion). Han sa videre «Vitenskapsfolk har blitt ekvivalenten til prester i hvite frakker, samlet for å fordømme kjettere» (Scientists have become the equivalent of high priests in white coats, summoned to condemn heretics).[18]

DVD-en ble gitt ut 30. september 2007. Christopher Monckton, en prominent britisk skeptiker, finansierer en distribusjon av denne dokumentaren i engelske skoler som et motsvar til Al Gores An Inconvenient Truth, som også vises i skoler.[19]

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ a b Ofcom Ofcom Broadcast Bulletin 114
  2. ^ "Global warming labeled a 'scam'". Washington Times (7. mars 2007). Arkivert fra originalen 8. mars 2007.
  3. ^ 'Apocalypse my arse', Spiked Online, 9. mars 2007
  4. ^ Climate change: An inconvenient truth... for C4. The Independent (11. mars 2007). Besøkt 9. april 2007.
  5. ^ Sweney, Mark. "Channel 4 ruled 'unjust and unfair' in climate change documentary". The Guardian, 21. juli 2008
  6. ^ [Carl Wunsch Wunsch, Carl] (11 March 2007). Partial Response to the London Channel 4 Film "The Great Global Warming Swindle". Besøkt 13. mars 2007.
  7. ^ a b Regarding: “The Great Global Warming Swindle”, broadcast in the UK on Channel 4 on 8 March 2007.
  8. ^ a b c Parker, Claire, «Scientific Response to “The Great Global Warming Swindle”», University of Cambridge Programme for Industry, http://www.cpi.cam.ac.uk/gore/PDF/GWS%20Scientific%20Responses3.pdf 
  9. ^ a b Ward, Bob (april 2007). The Great Global Warming Swindle: open letter to Martin Durkin from 37 signatories. Climate of denial (website). Besøkt 9. mars 2010.
  10. ^ BAS Statement about Channel 4 programme on Global Warming.
  11. ^ Black, Richard. "Climate documentary 'broke rules'. BBC News, 21. juli 2008
  12. ^ Carl Wunsch: I should never have trusted Channel 4. The Independent (15. mars 2007). Besøkt 22. mai 2010.
  13. ^ Great Global Warming Swindle: a critique BAMOS Retrieved 2009-12-07
  14. ^ Complaint to Ofcom
  15. ^ Dave Rado A reluctant whistle-blower BBC News, 21 July 2008
  16. ^ Johnston, Ian (25. april 2007). C4 film denying global warming under fire. The Scotsman. Besøkt 27. april 2007.
  17. ^ MSNBC (25 April 2007). "Scientists want edits to warming skeptic's film." Besøkt 25. april 2007
  18. ^ Thou shalt not go religiously green-Comment-Columnists-Mick Hume-TimesOnline. Besøkt 18. mai 2007.
  19. ^ Leake, Jonathan. "Please, sir - Gore's got warming wrong". The Times, 14. oktober 2007.

Bibliografi[rediger | rediger kilde]

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]