The Sun

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
(Omdirigert fra Side 3-piken)
Gå til: navigasjon, søk
The Sun
The Sun
Type Dagsavis
Format Tabloid
Grunnlagt 1963
Eiere News International
Språk Engelsk
Opplag 2 751 219 (januar 2012)
Hovedkvarter London
Nettsted thesun.co.uk

The Sun er en britisk tabloidavis. Det er den største engelskspråkelige dagsavisen i verden med et opplag på 3,2 millioner eksemplarer hver dag (per siste kvartal 2004). Den har over 8,5 millioner lesere. The Sun er til tross for de høye salgs- og lesertallene, også regnet som en av de mest omdiskuterte avisene internasjonalt. Ansvarlig redaktør er Rebekah Wade.

Avisen ble startet i 1964 og var i begynnelsen en fullformatavis uten særlig suksess. Det var først da den australske mediemogulen Rupert Murdoch, som kjøpte avisen i 1969, bestemte seg for å omgjøre både profilen og formatet til det tabloide, at salget begynte å vokse. Samtidig kjøpte Murdoch Daily Herald, som ble innfusjonert i The Sun. The Sun ble på samme tid søsterutgaven til søndagsavisen News of the World.

Underholdningsnyheter, sport, nyheter om de kongelige og sensasjonalistisk krimstoff ble mikset sammen med vanlig reportasjestoff og politiske nyheter. I tillegg ble side 3-piken innført - et bilde av en toppløs jente daglig. Avisen har også vært bevisst på å vinkle artiklene sensasjonalistisk og svært subjektivt. Dette, samt flittig bruk av ordspill i titlene, har både bidratt til forsterkning av populariteten og til at kritikerne har fått vann på mølla. I 1978 gikk The Sun forbi sin hovedkonkurrent Daily Mirror i opplagskampen.

I motsetning til de fleste andre britiske aviser, har The Sun flere ganger byttet side i den politiske kampen i Storbritannia. I sine første år støttet den Arbeiderpartiet, men da Margaret Thatcher ble statsministerkandidat for de konservative foran valget i 1979, ble de en av hennes viktigste støttespillere.

Til tross for den stadige kritikken mot de tabloide verdiene, er avisen alltid blitt regnet som en viktig politisk avis. Da Tony Blair og hans strateger skulle gjenreise Labour1990-tallet, ble de enige om at de i det minste måtte nøytralisere The Sun. Det klarte de, og fikk til og med avisens støtte under valgkampen i 1997.

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]