Rodong Sinmun

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk
Arbeidets avis
Chosŏn'gŭl: 로동신문
Hanja: 勞動新聞
RR: Rodong Sinmun
MR: Rodong Sinmun
Type Dagsavis
Format Fullformat
Grunnlagt 1. november 1945
Eiere Koreas arbeiderparti
Utgiver Rodong News Agency
Redaktør(er) Kim Ki-ryong[1]
Språk papir: koreansk
Politisk Juche
Hovedkvarter Pyongyang
Hjemmeside rodong.rep.kp

Rodong Sinmun (Arbeidets avis) er en nordkoreansk dagsavis og det offisielle organet til sentralkomiteen i Koreas arbeiderparti. Avisa er landets største og kom ut første gang 1. november 1945 som Chongro (정로; 正路; «riktig vei»). I september 1946 ble avisa gitt dagens navn. Avisa er flittig sitert av nyhetsbyrået Korean Central News Agency (KCNA) og andre internasjonale media, ettersom avisa er ansett som en kilde for landets myndigheters holdninger.

Avisa inneholder normalt seks sider og følger stort sett den samme malen:

  • Første side: Omtale av Kim Jong-ils gjøremål, samt en leder.
  • Andre side: Opplæring om kommunismen.
  • Tredje side: Innenriks, økonomi.
  • Fjerde side: Nasjonale og internasjonale nyheter.
  • Femte side: Fordømming av Sør-Korea.
  • Sjette side: Fordømming av USA og Japan.

Avisa inneholder ikke stoffområder som livsstil, radio og fjernsyn eller underholdning. Rykter vil ha det til at avisa har vel 100 ansatte journalister. Avisa distribueres i hovedsak til organisasjoner som skoler, kollektive gårder og arbeidsplasser, samt til høyere embedsmenn og politikere. Ut over dette finnes avisa som veggavis rundt om å byen, plassert ut i egne stativer.

Referanser[rediger | rediger kilde]

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]