Press TV

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk
Press TV
Type Offentlig finansiert nyhetskanal
Grunnlagt 2. juli 2007
Land Iran Iran
Hovedkvarter Teheran
Medier fjernsyn, internet
Ansatte 400+ (2007)
Nettsted www.presstv.ir/
Press TVs korrespondent Sonia Labboun dekker demonstrasjonene i Madrid i mai 2011.

Press TV er en engelskspråklig iransk nyhetskanal finansiert av den iranske regjeringen. Kanalen sender nyheter døgnet rundt og ble startet i 2007. Kanalen har som uttalt målsetning å levere et alternativt synspunkt på nyhetsverdige begivenheter i verden i forhold til vestlig nyhetskanaler og Al-Jazeera. Press TV er basert i Teheran, men har 26 korrespondenter verden rundt. Kanalen har over 400 ansatte (2007).[1][2]

Kanalen er eid av det iranske kringkasdtingsselskapet IRIB (tilsvarer Norges NRK).

Sendinger[rediger | rediger kilde]

Ved siden av Asia, Afrika og Sør-Amerika er kanalen også tilgjengelig i Europa på Intelsat og Hot Bird. Kanalen er også tilgjengelig på internet.

Kanalen startet sine sendinger offisielt den 2. juli 2007, men hadde prøvesendinger siden april.

Ansatte[rediger | rediger kilde]

I følge kanalens leder, Mohammad Sarafraz, er et flertall av kanalens utenlandskorrespondenter ikke-iranere, blant annet amerikanere og briter.

Sarafraz sier at de ansatte har fått trening av folk tilknyttet BBC.

Den prisbelønnede journalisten og forfatteren Afshin Rattansi er nyhetsanker ved kanalen. Andre kjente ansatte er den britiske journalisten Yvonne Ridley, med fartstid i Sunday Express og den kjente skotske politikeren og forfatteren George Galloway.

Programmer[rediger | rediger kilde]

(2008)

  • Fine Print – En analyse av «mainstream media» ledet av Amir Arfa. Et program på 45 minuttet som sende en gang i uken.
  • The Agenda – Politisk kommentar ledet av Yvonne Ridley
  • The American Dream
  • Between the Headlines – Sendes fra London og er ledet av Mark Watts.
  • Four Corners – Sendes daglig.
  • Iran – Sendes ukentlig.
  • Epilogue – Tar for seg kontroversiell litteratur. Senes ukentlig.
  • World Week Watch.
  • Middle East Today
  • Minbar – Et program om Islam. Sendes ukentlig.
  • Forum – Ledet av tidligere BBC-journalist Andrew Gilligan.Debattprogram
  • Reporters' File
  • Islam & Life – Sendes fra London og ledes av Tariq Ramadan.
  • The Real Deal – Et ukentlig program ledet av George Galloway som tar for seg korrupsjon og dobbelstandarder i politikken.
  • CinePolitics – Et filmprogram som ledes av den Emmy-nominerte filmskaperen Russell Michaels.
  • EURO Focus – Ledes av Roshan Muhammed Salih og Fareena Alam. Nyheter fra Europa, sendes ukentlig.
  • Women's Voice – Handler om kvinners status i vesten og ledes av Nabila Pathan og Maryam Namazie.
  • Outside The Box – ledes av Tina Richards.
  • Energy World – Et ukentlig program som tar for seg energispørsmål. Ledes av tidligere Russia Today vertinne Amanda Burt.
  • Comment – Et liveprogram som sendes fra London og ledes av George Galloway.

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ Iran to launch Press TV. Ameinfo (24. juni 2007). Besøkt 18. juli 2008. «Press TV will have more than 400 staff with journalists based around the globe»
  2. ^ Iran launches English TV channel. BBC News (2. juli 2007). Besøkt 18. juli 2008. «Press TV, based in Tehran but with 26 correspondents around the world, says it aims to break a "stranglehold" it says the West has over world media»

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]