Jorge Rafael Videla

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk
Jorge Rafael Videla
Jorge Rafael Videla
Jorge Rafael Videla i uniform til venstre i bildet
Født 2. august 1925
Død 17. mai 2013 (87 år)
Yrke General
Argentinas president
1976-1981
Forgjenger Isabel Martínez de Perón
Etterfølger Roberto Eduardo Viola

Jorge Rafael Videla (født 2. august 1925 i Mercedes, provinsen Buenos Aires, Argentina, død 17. mai 2013[1]) var en argentinsk general og president.

Som sjef for den militære juntaen ved kuppet i 1976 overtok General Videla tittelen som president, og opprettet et diktatur-regime. Juntaen støttet seg på en doktrine om nasjonal sikkerhet som framfor alt ble utviklet ved de brasilianske og argentinske militærakademiene. Videla ble avløst av Roberto Eduardo Viola i 1981.

I 1985, to år etter slutten på militærdiktaturet, ble Videla dømt til livsvarig fengsel for brudd på menneskerettighetene. Han satt i fengsel i 5 år inntil han i 1990 ble benådet av president Carlos Menem. I 1998 ble Videla på nytt trukket for retten. Han ble stilt til ansvar for bortadoptering av fengslede opposisjonelles barn og satt i husarrest. Den 5. juli 2012 ble han dømt til femti års fengsel for denne virksomheten.[2] Husarresten ble opphevet 10. oktober 2008 og Videla satt i Unidad Penitenciaria 34, et militærfengsel ved Campo de Mayo utenfor Buenos Aires. Den 22. desember 2010 ble Videla dømt til livsvarig fengsel for dødsfallene til 31 fanger under hans statskupp.[3] Ifølge offisielle opptegnelser forsvant omtrent 13 000 opposisjonelle i løpet av det syv år lange diktatoriske regimet.[2]

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ «Argentinas tidligere diktator er død», Aftenposten 17. mai 2013, besøkt 17. mai 2013
  2. ^ a b Associated Press (6. juli 2012). «Ex-Argentine dictators Videla, Bignone convicted of having babies stolen from slain dissidents» (engelsk). The Washington Post. Besøkt 6. juli 2012. 
  3. ^ Robin Yapp (22. desember 2010). «Former Argentine dictator Jorge Videla sentenced to life in prison» (engelsk). The Telegraph. Besøkt 6. juli 2012.