Isle of Man Courier

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk

Isle of Man Courier er en gratis ukentlig nyhetsavisMan. Den er eid av Isle of Man Newspapers, som er eid av Johnston Press og som dessuten utgir Isle of Man Examiner og Manx Independent på Man.

Historie[rediger | rediger kilde]

Avisen kan spore sine røtter tilbake til Ramsey Courier som ble første gang utgitt i 1884. Avisen sluttet med å ha «Ramsey» i tittelen da den flyttet lokalisering fra Ramsey til Ridgeway Street i hovedstaden Douglas1970-tallet. Dens søsteravis, Mona's Herald, gikk inn på det samme tiåret. Isle of Man Courier ble overtatt av en annen Courier-avis, Halifax Courier, og ble da trykket i Yorkshire i England for en tid.

Isle of Man Courier ble en gratisavis i 1981. Selskapet tok beslutningen etter at Mans regjering klagde på avisen sulteforet dens reklameinntekter for å favorisere Isle of Man Examiner og dens søsteraviser, Isle of Man Weekly Times og Manx Star. Etter at en streik førte til at Examiner, Isle of Man Times, Manx Star og Isle of Man Gazette ble nedlagt i 1987, kjøpte Courier Group begge titlene og Examiners lokaler i Hill Street i Douglas.

Det betydde at Courier igjen kunne bli trykt på Man igjen. Courier Group relansert avisen i konkurranse med Manx Independent som ble startet av journalister som hadde blitt sparket i løpet av streiken i Examiner-gruppen.

Isle of Man Courier Group ble omdøpt til Isle of Man Newspapers noen få år senere etter at selskapet hadde absorbert Examiner. Manx Independent klarte seg ikke og gikk inn i 1993 og ble da kjøpt opp av Isle of Man Newspapers og relansert som en ukentlig nyhetsavis.