Daily Mirror

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk
Daily Mirror
Type Dagsavis
Format Tabloid
Grunnlagt 2. november 1903
Eiere Trinity Mirror
Redaktør(er) Lloyd Embley
Politisk Labour Party
Opplag 1 083 938 (March 2012)
Hovedkvarter One Canada Square, London, United Kingdom
Nettsted www.mirror.co.uk

The Daily Mirror, også kalt The Mirror, er en av Storbritannias større aviser. Den ble grunnlagt 2. november 1903 av Alfred Harmsworth (senere Lord Northcliffe) – som på den tiden var eier av Daily Mail – som «the first newspaper for gentlewomen». Avisen hadde kvinnelig redaktør, og inneholdt minimalt med nyhetsstoff. Satsningen på damer ble en stor fiasko, og avisen ble relansert som The Daily Illustrated Mirror i 1904 med mannlig redaktør. På den tiden lå avisen i Carmelite Street.

Avisen ansatte fotojournalister som oppsøkte dramatiske begivenheter med ordre om å sende bilder hjem til London uansett kostnad og hindringer. Etter hvert fikk avisen ry som en sterk nyhetsavis med særlig god bildedekning, men ble også kritisert for sine journalistiske metoder. I 1914 passerte opplaget 1 million.

Avisens betydning minket under ledelse av Lord Rothermere (grunnleggerens bror), som i mellomkrigstida støttet fascistiske bevegelser i Storbritannia. På slutten av 1930-tallet overtok Harry Bartholomew som direktør, og la om profilen til «sex, krim og sport». Under krigen markerte avisen sin støtte til den menige soldat og husmor, og nærmet seg ideologisk arbeiderpartiet. Etter krigen opplevde avisen en ny gullalder, med over 4 millioner eksemplarer i 1949. Under Cecil Harmsworth Kings ledelse gikk avisen nye veier i typografi og layout, med vekt på bilder, sterke overskrifter og slående forsider. King sørget også for å styrke avisen ved å gå inn i medieselskapet International Publishing Corporation (IPC).

1970-tallet prøvde avisen å ta opp konkurransen med Rupert Murdochs nystartede The Sun, og byttet ut nyhetsjournalistikk med stoff om kongehuset og såpeserier. Etter hvert ble avisen skydd av seriøse skribenter og lesere. I 1991 flyttet avisen ut av sentrum til Isle of Dogs. Avisen har holdt fast på sin tabloide uttrykksmåte, men har etter milleniumsskiftet i større grad prioritert dekning av politikk og utenriksstoff enn på 1990-tallet.