Al-ʾAhrām

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk
Al-ʾAhrām
Type Dagsavis
Format Fullformat
Grunnlagt 1875
Eiere Den egyptiske regjering
Utgiver Al-Ahram Publishing House
Politisk Usikker (2011-)
Det nasjonaldemokratiske parti
Opplag 1 000 000 hverdag
1 200 000 fredag
Hovedkvarter Boulaq, Kairo, Egypt
Nettsted Arabisk: ahram.org.eg
Engelsk: english.ahram.org.eg

Al-ʾAhrām (arabisk: الأهرام, «Pyramidene»), grunnlagt i 1875, er en av de største dagsavisene i Egypt med et opplag på rundt 900 000,[1] og den nest eldste etter Al-Waqāʾiʿa al-Maṣrīyah («Egyptiske hendelser«), som ble grunnlagt i 1828. Avisens hovedkontor ligger i Boulaq i Kairo. Hovedutgaven utgis på arabisk, og det utgis i tillegg en ukentlig utgave på engelsk (Al-Ahram Weekly) og fransk (Al-Ahram Hebdo).

Al-ʾAhrām ble grunnlagt som ukeavis i Alexandria i 1875 av de to libanesiske brødrene Salīm og Bishārah Taqlā, og den første utgaven kom 5. august 1876.[1] I 1881 ble den dagsavis og etter Salīms død flyttet Bishārah avisens kontor til Kairo i 1898.[2] I mange år var avisen kjent for sin uavhengighe journalistikk til tross for tilfeller av britisk sensur. I årene frem mot Egypts uavhengighet i 1953 ble imidlertid den britiske kontrollen over avisen sterkere og avisen tapte seg.[3]

I 1960 ble avisen utsatt for president Gamal Abdel Nassers nasjonalisering av pressen, og Nasser fikk innsatt sin venn Mohamed Hassanein Heikal som avisens redaktør.[3] Selv om avisens uavhengighet ble begrenset av Heikals tette bånd til Nasser, gjorde Heikal en god jobb med å bygge opp igjen avisens omdømme i Egypt og den arabiske verden gjennom å fremme journalistikk av høy kvalitet. I 1974 ble Heikal avsatt da han havnet i mistillit hos president Anwar Sadat.[3]

Avisen er statseid og har blitt regnet for i stor grad å tale myndighetes sak, spesielt i innenrikssaker.[1] Tradisjonen med at presidenten utnevner avisens redaktør har fortsatt,[4] noe som har vært regnet som et større problem for avisens uavhengige rolle enn direkte sensur.[5] Samtidig har avisen også tiltrukket seg uavhengige stemmer som Reda Hilal, avisens assisterende redaktør som forsvant under mystiske omstendigheter i august 2003.[6][7][8]

Al-ʾAhrām og andre statseide avisers rolle etter revolusjonen i 2011 er uavklart. I mars 2011 ble Abd al-ʿAẓīm Ḥamād utnevnt som ny redaktør av statsminister Essam Sharaf.[9]

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ a b c Allied Media Corp. Al Ahram Profile. Besøkt 21. juni 2012
  2. ^ «Taqla, Bishara (22 August 1852–15 June 1901)». Arthur Goldschmidt (red.) Biographical Dictionary of Modern Egypt. Lynne Rienner Publishers (2000), s. 207.
  3. ^ a b c «Al-Ahram» i Encyclopædia Britannica. Encyclopædia Britannica Online Academic Edition. Encyclopædia Britannica Inc., 2012
  4. ^ Freedom House, Freedom of the Press 2009 - Egypt, 1. mai 2009
  5. ^ Karolides, Jonathon Green, Nicholas J. (2005). Encyclopedia of censorship (New ed. utg.). New York: Fact On File. s. 163. ISBN 0816044643. 
  6. ^ The Curious Case of Reda Hilal. Egypt Today
  7. ^ Mystery in our midst'. Al Ahram Weekly, utgave 653 (2003).
  8. ^ Searching for Reda Hilal?. Al Arabiya 7. mars 2011
  9. ^ لبيب السباعى رئيسا لمجلس إدارة الأهرام .. وعبدالعظيم حماد رئيسا للتحرير ..وثابت للمسائى. Al Ahram 30. mars 2011

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]